Søkemotoroptimalisering tips

Søkemotoroptimalisering tips

Søkemotoroptimalisering tips

 

Alle elsker å få gode tips for hvordan rangere høyt på organiske søkeresultater på Google. Nedenfor er det listet 38 gode tips for søkemotoroptimalisering. De fleste med litt kunnskap om web design og noe SØKEMOTOROPTIMALISERING kjennskap bør kunne implementere og følge tipsene hele veien til topplassering på Googles søkemotor.

 

  1. Hvis du ikke har fokus på søkemotoroptimalisering betyr det i realiteten ingen besøkende fra verdens største søkemotor Google. 93% av all bruk av internett, starter med et søk på Google. Synes du ikke på side 1 på Google, finnes du ikke.

Hvis vi starter med selve definisjonen (vi vil dekke alle detaljer i dette innlegget), er SEO en taktikk som hjelper nettside-eiere med å forbedre både volumet og kvaliteten på den trafikken nettstedet deres får. Dette gjøres ved hjelp av spesifikke kreative og tekniske strategier, som alle bidrar til å øke bevisstheten om og rangeringen av et nettsted – i Google, Yahoo og andre søkemotorer.

SEO er avhengig av en rekke faktorer, fra hvor mange linker nettstedet ditt får fra andre nettsteder på internett, til hvilke søkeord som brukes på destinasjons-sidene. Metoden sikrer at søkemotorer enkelt både oppdager ditt nettsted, og det du har lagt ut av innhold, så dette blir lagt inn i deres database. I tillegg gir rangeringer en boost, så domenet ditt blir synlig der surfere lett kan finne det. Gjort på riktig måte vil søkemotoroptimalisering liste ditt nettsted på de første sidene av søkemotorene, slik at det gir umiddelbar gjenkjennelse for målgruppen du ønsker å treffe.

 

Andre fordeler ved SEO er:

  • Rask, målbar avkastning på investeringen
  • Reduserte kundeakvisisjonskostnader
  • Bedre synlighet mot store konkurrenter
  • Økt gjenkjennelse av merkevaren
  • Redusert behov for å bruke penger på markedsføring i sosiale medier
  • Tilgang til svært målrettede besøkende

 

  1. Ikke kast bort tid på søkemotoroptimalisering av andre søkemotorer enn Google.
  1. Både on-site og off-site SØKEMOTOROPTIMALISERING er nødvendig. Du kan ikke oppnå gode resultater uten.

 

 

  1. Begynn med søkemotoroptimalisering . Jo lenger du venter, jo sterkere forsprang vil dine konkurrenter få, og desto vanskeligere blir det å slå konkurrentene.
  1. Ingen to nettsteder er like. En SØKEMOTOROPTIMALISERING strategi som fungerer for den ene er ikke ikke garantert å fungere for deg, fordi det er så mange variabler som teller når Googles algoritme indekserer de ulike nettsidene. Følg våre tips og ikke gjør hundre andre ting samtidig!
  1. SØKEMOTOROPTIMALISERING trenger ikke å være dyrt. Du kan få store resultater på et lite budsjett hvis du investerer tid til å skape godt innhold og bygge relasjoner på nettet.
  1. Jo nyere nettstedet ditt er, jo mer tålmodig du trenger å være. Det tar tid å bygge autoritet og tillit, og før du har utviklet begge, bør du ikke forvente å rangere foran eldre, og mer etablerte nettsider.
  1. Les Google sine retningslinjer for søkemotoroptimalisering, og følg de.
  1. Ikke risiker straff fra Google. Det er to ulike straffer, algoritme og manuell straff. Det får man ved å bruke black hat SØKEMOTOROPTIMALISERING teknikker som blant annet overoptimalisering av søkeord, lenkebygging ved kjøp av lenker fra linkfarms m.m.
  1. Sett opp og bruk Google Analytics. For å finne ut, blant annet hvor mange besøkende nettstedet ditt har, hvilke søkeord besøkende bruker for å finne de enkelte sidene, og hvilke sider de besøker mest.
  1. Sett opp en Google + -side for din virksomhet. Det er med på å bygge tillit med Google og forbedrer rangeringer for lokaliserte søkeord.
  1. Bruk Pay Per Click (Google AdWords) i tillegg til SØKEMOTOROPTIMALISERING. Hvis du har råd til å gjøre begge deler, så gjør begge deler, så selv om PPC kan være kostbart, kan du få besøkende til nettstedet ditt med en gang i starten og etter hvert når søkemotoroptimalisering begynner å ta over trafikken kan du enkelt avslutte betalt søk (AdWords).
  1. Lav kvalitet er lik høy risiko. Lav kvalitets lenker fra lav kvalitets nettsteder og / eller lav kvalitet på innholdet på nettsiden kan lett resultere i rasering av rangering på Google. Innhold er kongen og alle websider som peker inn til innholdet er prinsesser.
  1. Lag innhold primært for folk, ikke søkemotoren. Det er ingen vits å lage innhold som rangerer bra hvis det ikke hjelper folk, interesserer dem, eller overtaler dem til å kjøpe fra deg, det fører kun til en ting og det er trafikk, trafikk som ikke konverterer til kroner og øre er dårlig trafikk. Tenk deg kaffebrenneriet får 1000 besøkende iløpet av 1 dag og ingen kjøper kaffe.
  1. Fjern likt innhold. Du kan bli straffet for å ha den samme, eller svært likt innhold på flere sider på nettstedet.
  1. Ikke kopier innhold fra andre nettsteder. Hvis søkemotoren finner at innholdet på nettstedet er blitt tatt fra andre steder kan Google nedgradere rangeringen.
  1. Gjør innholdet engasjerende for besøkende. Jo mer engasjerende det er, jo lenger tid vil besøkende bruke på nettstedet ditt og jo mer relevant blir siden for både bruker og Google.
  1. Lag videoer. Det øker mengden av tid som folk bruker på nettstedet ditt. Husk innhold er kongen. Jo mer innhold, desto sterkere rangering.
  1. Legg til en blogg på nettstedet ditt. Det er en rask og enkelt måte å legge til nye sider med fersk innhold på nettstedet ditt. Google elsker fersk innhold.
  1. Skriv en unik, beskrivende tittel (Title Tag) for hver side. Med max 55 tegn må du gjøre temaet til en side klart for både mennesker og søkemotoren.

 

  1. Title Tag

Som en av de viktigste faktorene for on-page SEO, definerer title tags tittelen på dokumentet. Dette er det brukerne faktisk ser i søkemotorene, sammen med ordene som vises på toppen av hver fane i nettleseren din. Disse brukes på søkemotorens resultatsider for å vise en liten forhåndsvisning av en side. Teknisk sett kalles det title element, og denne må være en meget nøyaktig og relevant beskrivelse av innholdet på siden.

Format og lengde på Title Tag

Google viser opptil 70 tegn av en title tag. Vanligvis holdes tittelkoden under 55-65 tegn, slik at det vises riktig. Sørg også for at du ikke bruker søkeordene mer enn én gang i tittelkoden, da dette kan skade rangeringen du ønsker å oppnå.

Formatet du skal bruke her er først primære søkeord, deretter sekundære søkeord, og merkenavn til slutt.

Viktigheten av Title Tags

Siden den opptrer på hele tre viktige steder; nettlesere, søkemotorens resultatsider og eksterne nettsteder, anses tittelkoden som svært viktig. Den dukker opp på toppen av nettleseren og i fanene. Det gir større synlighet til innholdet ditt hvis brukerne søker på søkeord som er nevnt i tittelen din kode. Søkemotorer oppdager dette og markerer dem i søkeresultatene. Sosiale medier -nettsteder er vanligvis betraktet som viktige eksterne nettsteder. Twitter, Linkedin og Facebook bruker tittelkoden på en webside som en link til sin ankertekst.

Hvordan skrive en god tittelkode?

Siden tittelkoden er en viktig on-page SEO faktor, er det avgjørende at du setter av nok tid til å skrive de beste title tags for søkemotorene. Her er en liste med forslag som du kan følge:

  1. Lengden på tittelkoden må være et eller annet sted mellom 50-60 tegn. Hvis den overstiger denne lengden vil den vise en ellipse “…” som dette, noe som indikerer at det har blitt kuttet. Men dette er ikke en regel; lengre titler fungerer bedre når de deles på eksterne nettsteder.
  1. Nøkkelord! Plasser dem først i dine title tags, så forbedrer ditt nettsted rangeringen og genererer flere klikk.
  1. Å bruke varemerket i title tags er viktig, men spørsmålet er – hvor du vil plassere det? Hvis din merkevare er godt kjent, kan det generere flere klikk om du plasserer den i begynnelsen av tittelkoden. Men hvis du tror at søkeord kan gi deg flere klikk, bør du plassere merkenavnet på slutten av tittelkoden.
  1. Forbedre titlene ved å ta en titt på dine konkurrenter. Dine title tags bør være attraktive nok til å få flere besøkende til ditt nettsted.
  1. Du bør alltid formidle et positivt budskap. Innholdet bør tiltrekke seg nye besøkende, og dette skal imøtekomme behovene til brukeren på alle mulige måter.
  1. Bruk underoverskrifter, og sørg for at du inkluderer ditt søkeord inne i disse. H2-tag er ofte referert til som underposisjon, og den brukes som følger: <h2> Beskrivelse </ h2>. H1 tag er hovedoverskriftens tag, denne er allerede lagt til i blogginnleggets tittel av de fleste innholdsbehandlingssystemer.

Du kan også bruke Yoast sin SEO-plugin som både forhåndsviser arbeidet du har gjort, og hjelper deg finne en perfekt SEO-vennlig overskrift. Målsetningen din vil bli synlig i “fokus nøkkelord”-området, og noe side-analyse vil bli gjort automatisk. Denne pluginen vil også vise antall tegn for deg. Slik vil du få vite om tittelen er SEO-vennlig.

 

Søkemotoroptimalisering tips

  1. Skriv en unik, beskrivende meta beskrivelse for hver side.
  1. Bruke Googles søkeordsverktøy. Det gir en god liste over ord og uttrykk som folk søker mest på.
  1. Unngå nøkkelord tetthet (stuffing). Det er stor sannsynlighet for at nettstedet blir straffet enn belønnet hvis du har for høy søkeordstetthet på en og samme side. Dette fungerte godt i gamle dager men nå har det kommet flere dyr til byen som Panda, Penguin og Pigeon.
  1. Lenker fra andre websider (ekstern linking) påvirker rangering på Google. Antallet og kvaliteten på lenkene til nettstedet ditt vil i stor grad avgjøre hvilken posisjon nettstedet rangerer. Ikke glem internlenking på nettsiden.

 

Her er noen tips om ekstern linking:

  • Hvis nettstedet linker til spammy nettsteder, vil folk tro at nettstedet har lav kvalitet. Unngå derfor å bruke link-farms og opplegg med gjensidige koblinger.
  • Prøv å koble deg til nettsteder som har høyere siderangering. Når de sjekker henvisningstrafikken fra nettsiden din, øker sannsynligheten for at de også kobler tilbake til websiden din.
  • Test alle utgående og interne koblinger med et verktøy som Xenu Link, og fiks koblinger som ikke klarer å returnere en skikkelig HTTP-kode 200.
  • Unngå for mange utgående linker som kan irritere leserne dine.
  • Uten godt innhold er ekstern linking ubrukelig, så ha et smart innhold, og markedsføringsstrategien på plass, før du gjennomfører din effektive eksternlenking-strategi.
  • Du kan sende lenker til relevante nettsider med høy autoritet, som tilfører verdi til nettstedet ditt og dekker emnet godt. Du kan også med fordel linke til en artikkel som har utmerket domene-myndighet, eller til artikler som er mye delt i sosiale medier. Linking til bloggere innen nisjen din kan hjelpe deg å lage et fellesskap med andre bloggere.

 

Hensikten med å bruke interne koblinger er som følger:

  • Det hjelper besøkende å navigere lettere.
  • Det hjelper i etableringen av informasjonshierarket for et nettsted, og det definerer også arkitekturen for nettstedet.
  • Det hjelper i fordelingen av link juice, dvs. med ranking-power for hele nettstedet.
  • Intern linking styrker den generelle søke-optimaliserte verdien for en nettside. Det skjer ved å gi tydelige ruter for spiders, lengre økter for brukerne, og et tett sammensveiset nettverk av sider og innlegg.

Her er noen tips for å gjennomføre intern linking:

 

  • Link dypt: Bruk alltid koblinger som er dypt inne i strukturen av nettstedet. Unngå å bruke koblinger som skaffer besøkende til hjemmesiden, eller som kommer fra kontakt-oss siden. Ditt mål bør være å styrke interne sider (landingssider) for å øke synlighet på Google for nettstedet ditt, i stedet for å vise til lenker til hjemmesiden din. Du må også unngå lenker til de beste sidene på nettstedet, da disse sidene allerede har linker i hovednavigasjonsmenyen.
  • Ha et killer-innhold som markedsføringsstrategi: Lag mer innhold, for å skape mange interne lenker. Det ene kan ikke skje uten det andre. Sørg bare for at det er mange gode lenker som fører til nyttige steder.
  • Naturlige koblinger er det beste for leseren: De interne koblingene skal være relevante for teksten i innholdet. Når en bruker finner en link som virkelig passer til konteksten av innholdet, er det sannsynlig at de kommer til å klikke på linken og dermed bli lenger på nettstedet ditt. Koblingen skal være relevant, slik at brukeren finner det interessant.
  • Bruk ankertekst: Dine interne koblinger bør alltid bruke en ankertekst, i motsetning til koblede bilder. Bildelinker kan brukes, men de bør ikke være den viktigste kilden.
  • Antall interne lenker: Google sier at man skal bruke et rimelig antall interne koblinger, men spørsmålet er hva som er et rimelig antall. Dr Peter J. Meyers forklarer dette med at du bør unngå å ha for mange. Tre til fire koblinger per 500 ord er nok.

 

  1. Vær på vakt mot å betale for å lenke til din webside. Kjøpte lenker kan fungere en stund, men oftest raser rangeringen i løpet av 2-3 måneder.
  1. Legge igjen kommentarer på relevante nettsteder og blogger. Gjør du det bygger du tillit og relasjoner med mennesker – både eiere og besøkende til disse nettstedene. Ha sosiale delingsknapper på egen blogg, slik at det blir lett for besøkende til bloggen din å tipse andre.
  1. Skriv pressemeldinger for å dele nyheter og meninger. Dette er en god måte å få innhold på, og lenker fra.
  1. Spør kundene å gi sine vurderinger på Google+. Positive anmeldelser forbedrer rangeringen i Googles lokale oppføringer og kan nås direkte fra søkeresultatene.
  1. Legg sosiale delings knapper på ditt nettsted. Jo enklere du gjør det for folk å dele innholdet ditt, jo mer sannsynlig at de vil anbefale innholdet til sitt nettverk.

 

Sosiale delingsknapper tips

Om du viser dele-knapper fra sosiale medier på blogginnleggene eller relevante sider av nettstedet, kan du rangere høyere på søkemotorenes lister. Konseptet er veldig enkelt. En «del»-knapp lar besøkende dele innholdet på nettstedet eller bloggen på sosiale medier som Facebook, Twitter og Linkedin.

Knappene oppfordrer leserne til å dele innholdet på en enkel måte. Når noe er delt på et sosialt medium, kan det deles videre av venner og tilhengere om de finner innlegget interessant. Slik kan innholdet gå viralt!Gå derfor ikke glipp av muligheten til å plassere sosiale delingsknapper på websidene dine.

Hvordan kan du effektivt optimalisere slike sosiale delingsmuligheter for å oppnå høyere søkerangering?

Strukturert strategi med riktig planlegging kan resultere i effektiv søkemotoroptimalisering. Sosiale delingsalternativer bør utnyttes slik at du får maksimalt utbytte. Nevnt nedenfor er noen teknikker du kan bruke for å få gode resultater.

  1. Alltid plasser «Del»- knappene nederst og øverst på nettsiden

Grundige lesere vil gå gjennom hele innholdet, og hvis de liker det, vil de utnytte de sosiale delingsikonene nederst i innholdet. Skumleserne og overskriftsskannere derimot, vil være impulsive og ha det travelt, så disse vil bruke den sosiale delingsikonet på toppen av innholdet.

  1. Unngå å legge sosiale delingsknapper på alle sidene på nettstedet ditt, da dette vil redusere effekten. Ingen er interessert i å dele tjenestevilkårene for bruk av siden eller «kontakt oss»-siden på nettstedet ditt.
  1. Bruk de riktige ikonene

Det er vanlig for admin’er å plassere deleknapper for Facebook, Twitter og Linkedin. Men husk at plattformer som bildedelingstjenestene Pinterest og Instagram også er viktige.

  1. Fordelene ved sosiale delingsikoner

Sosiale deleknapper er svært viktig for å drive trafikk til nettstedet ditt. Søkemotorer legger nå mye vekt på hvor ofte websidene er delt på sosiale mediers plattformer. Delinger eksponerer merkevaren ute i verden, og gir deg en mulighet til å få nye kunder og kontakter. I tillegg gir sosiale medier-deling deg en mulighet til å få naturlige backlinks, når innholdet er delt og tagget av andre.

  1. Sosiale medier er ikke en erstatning for SØKEMOTOROPTIMALISERING. Sosiale medier strategien bør være en del av, SØKEMOTOROPTIMALISERING-strategien.
  1. Små bedrifter kan rangere høyere enn store bedrifter. Det er ikke uvanlig for en nettside til en liten bedrift å rangere høyere enn en side på nettsiden til et stort, nasjonalt eller internasjonalt selskap.
  1. Ta sikte på å være i topp tre, ikke blant topp 10. 70% av all trafikk forsvinner til de som ligger på topp 3 plassering på Google (organisk søkeresultater). Resten under får bare brødsmuler i form av besøk og omsetning.
  1. Ikke bekymre deg om Pagerank eller nå heter det Google Authority (fra 0-100). Nettsteder med en lav PR kan rangere foran websider med høy PR.
  1. Bruk en enkel, tydelig URL adresse/struktur. Folk bør være i stand til å gjette tema for en side ved å se bare på nettadressen.

 

  1. URL  adresse

URL adresse er den eksakte adressen til et nettsted. En URL er en lesbar tekst som erstattet IP-adressene som tidligere ble brukt av datamaskiner til å kommunisere med servere.

Viktigheten av URL adresser i On-Page SEO

  • URL adresser er viktige for indekseringen av nettsider. Søkemotorer gjennomsøker hver eneste side av et nettsted og lagrer dataene i en database. Webadressen blir også indeksert, og bidrar dermed i rangeringen av nettsiden for bestemte søkeord. På denne måten blir url adresser viktige, fordi de påvirker rangeringen av siden din. De er faktisk det første som blir lest av søkemotorene. Du må derfor sørge for at de ikke inneholder tull og unøyaktigheter.
  • URL adressser blir uthevet i søkeresultatene. Google fremhever søkeordene i en nettsides URL adresse når de søker. Dette forbedrer antallet besøkende til nettstedet ditt. Det er derfor det er viktig at URL adressene er i samsvar med innholdet på nettsiden. De besøkende til området ditt vil bli betydelig færre hvis du legger til en URL adresser som heter ‘hvordan-holde-buketter-friske-over-lengre-tid ” om nettsiden din handler om sandaler.

Hvordan optimalisere URL adresse?

For å ha en søkemotorvennlig URL, husk dette:

  1. Alltid sørg for at søkeordene er brukt i URL adressen.
  2. Bruk aldri ord som: “Jeg, man, om, en, er, i, som, være, ved, hvis, i, det, av, er, på, eller, den, denne, det, til, var, hvor, hva, når, som, med, vil. » Disse ordene kalles stopp-ord. Søkemotorer tar dem bort når de leser URL adresser. Husk at en URL adresse bør være relevant for innholdet på websiden.

 

  1. Bruk 301 viderekoblinger. Hvis du endrer nettadressen til en side på nettstedet ditt, men ikke omdirigerer den gamle url til den nye, vil eventuelle lenker som peker til den gamle være bortkastet.
  1. Optimaliser din nettside for mobile brukere. Nettstedet ditt må være klar og enkel å bruke for personer med tilgang til smarttelefoner og nettbrett. Mobile first er et knall tips, over 50% besøkende til din nettside kommer via mobilen.
  1. Bruk en pålitelig web hosting selskap med god oppetid og helst en som er lokalisert i Norge. Dårlig oppetid påvirker rangeringen.
  1. Hold deg oppdatert på siste SØKEMOTOROPTIMALISERING nyheter og trender. Les om søkemotoroptimalisering på nettsteder som Search Engine Watch, Search Engine Land og SEOmoz.
Del kunnskapen videre
Share FB Share Twitter Share LinkedIn Share Google+
Om Khurram Ali
Om Khurram Ali
Khurram Ali er gründer av av Digitalfjord.no. Han hjelper bedrifter, markedsjefer og oppstartselskaper med å få flere nye kunder og økt salg gjennom søkemotoroptimalisering (SEO) og konverteringsoptimalisering (CRO) med målbare og synlige resultater innen tre måneder. Søkemotoroptimalisering er ett av de mest kostnadseffektive markedsføringstiltakene som finnes. Ta kontakt med khurram@digitalfjord.no, hvis du ønsker flere besøkende og økt salg uten å bruke penger på annonsering.
SplitShire-5137

Facebook Annonsering

FACEBOOK ANNONSERING     Norske merkevarer har vært opptatt av å samle flest mulig folk som liker Facebook-siden deres. Mange…

Les mer