Hva er Søkemotoroptimalisering (SEO)?

Hva Er SØKEMOTOROPTIMALISERING (SEO)

 

 

Kort spørsmål: Omtrent hvor mang nye nettsteder ser du hver dag?
Sannsynligvis er dette ganske mange, for idag er det enklere enn noensinne å opprette og lansere en nettside. Ifølge Internet Live Stats økte antall nettsteder fra kun 1 i 1991, til 1000 millioner i 2014! Tallet duppet deretter så vidt under 1 milliard, men nådde opp over 1 milliard igjen i mars 2016, og stabiliserte seg der. Bare WordPress alene står for 27% av alle nettsidene på internett!

 

Hvor mange av disse nettstedene tror du konsekvent holder seg øverst på søkemotorenes resultatlister? Her kommer nemlig et viktig poeng: Alle nye nettsteder får automatisk ekstra trekkraft i et par uker (eller måneder hvis de har flaks) grunnet nyhetens interesse, men deretter blir de som regel overkjørt av de store kanonene i nisjen. Et nytt nettsted som publiserer artikler om den aller nyeste teknologien og oppstartsnyheter, blir raskt danket ut av eksempelvis Techcrunch, The Verge, Venturebeat, og lignende.

Det er nemlig ikke nok å bare lage og lansere en god nettside. Det blir nesten som å gå to trinn opp på stigen, og ett trinn ned igjen. Vi vet jo alle at godt innhold, funksjonalitet og design er hjørnesteinene i en flott nettside, men dette alene klarer ikke rangere nettstedet ditt på topplisten i søkemotorene etter at lanseringsfasen er over. Alfa og omega i denne sammenhengen er aktiv bruk av søkemotoroptimalisering (SEO).

 

DeathtoStock_Creative Community9

 

Kort innføring i søkemotoroptimalisering

 

Om du søker etter definisjonen av søkemotoroptimalisering på nettet, finner du en lang rekke ulike tolkninger. Dette fordi svært få søkemotoroptimaliseringseksperter og -rådgivere snakker om det på en helhetlig måte. Mest fokus ligger på 2-3 inngangsvinkler til SEO, og det gis ofte ufullstendig informasjon. Og sluttresultatet? Jo, leserne må gjette selv for å fylle hullene i informasjonen.

 

Så, hva er egentlig SEO, i et bredt perspektiv?

 

Hvis vi starter med selve definisjonen (vi vil dekke alle detaljer i dette innlegget), er SEO en taktikk som hjelper nettside-eiere med å forbedre både volumet og kvaliteten på den trafikken nettstedet deres får. Dette gjøres ved hjelp av spesifikke kreative og tekniske strategier, som alle bidrar til å øke bevisstheten om og rangeringen av et nettsted – i Google, Yahoo og andre søkemotorer.

SEO er avhengig av en rekke faktorer, fra hvor mange linker nettstedet ditt får fra andre nettsteder på internett, til hvilke søkeord som brukes på destinasjons-sidene. Metoden sikrer at søkemotorer enkelt både oppdager ditt nettsted, og det du har lagt ut av innhold, så dette blir lagt inn i deres database. I tillegg gir rangeringer en boost, så domenet ditt blir synlig der surfere lett kan finne det. Gjort på riktig måte vil søkemotoroptimalisering liste ditt nettsted på de første sidene av søkemotorene, slik at det gir umiddelbar gjenkjennelse for målgruppen du ønsker å treffe.

 

Andre fordeler ved SEO er:

 

  • Rask, målbar avkastning på investeringen
  • Reduserte kundeakvisisjonskostnader
  • Bedre synlighet mot store konkurrenter
  • Økt gjenkjennelse av merkevaren
  • Redusert behov for å bruke penger på markedsføring i sosiale medier
  • Tilgang til svært målrettede besøkende

 

SEO er gunstig ikke bare for bedrifter som har nettbutikk med produkter eller software, flere håndverkere har også opplevd økt omsetning, etter å ha forbedret sin tilstedeværelse online ved hjelp av SEO.

 

Bare spør Steve Goedeker, eier av amerikanske Ballwin (Molybden-baserte møbler), og redskapsbutikken Goedeker. Han lanserte en eCommerce butikk for å få tilbake markedsandeler fra store konkurrenter, som for eksempel Lowe. Goedeker har nå folk som gjør SEO for ham på heltid, for den tidligere mureren vet godt at SEO er i stand til å løfte synligheten til hans selskap på nivå med, eller over, de store aktørene. Her snakker vi om etablerte detaljister som godt kjente Sears og The Home Depot, firmaer som alltid dukker opp i søkemotorer for søkeord som GE kjøleskap og lignende.

 

Det tar riktig nok en stund før resultatene begynner å komme hvis du implementere SEO helt på egen hånd, og bruker du profesjonelle blir investeringene dine også større. Imidlertid vil søkemotoroptimalisering sikre at du holder deg i gamet i lang tid, fordi du sementerer posisjonen din med en respektabel plass i søkemotorene.

 

Nå er snart tiden inne for å avsløre alle de små detaljene rundt søkemotoroptimalisering, men før dette skjer vil jeg gjerne kort ta deg gjennom historien til SEO.

 

Vi går langt tilbake i tid – som også SEO gjør

 

 

Tro det eller ei, SEO har også en fødsel og en historie. Så hvem kom på navnet? Og hvordan oppsto konseptet? Hva var den første søkemotoren? Når nøyaktig begynte søkemotorene å ta over World Wide Web? Dette er alle spørsmål vi kan stille oss når vi snakker om SEOs historie.

 

En rekke forskningsartikler har blitt publisert om hvordan det hele startet, og hvem som oppfant begrepet. Kilder sier at begrepet søkemotoroptimalisering opprinnelig oppstod på slutten av 1900-tallet (1997 for å være nøyaktig).

 

Danny Sullivan, en anerkjent analytiker i denne bransjen, har uttalt at begrepet “søkemotoroptimalisering” kom i bruk i år 1997. Han forteller at Bruce Clay var en av de aller første som gjorde begrepet populært.

 

La oss gå hele veien tilbake til 1900-tallet, for å se hvor det hele startet.

 

søkemotoroptimalisering

Kilde: Make a website hub.com

 

Før begrepet søkemotoroptimalisering kom selve konseptet og teknologien med søkemotorer. Du tror kanskje at Google er og var den eneste søkemotoren som erobret Internett-brukerne, men teknologien går faktisk helt tilbake til tidlig på 1900-tallet; 1945 for å være nøyaktig.

 

Før selve søkemotorene oppstod, kom Vannevar Bush med ideen om å konstruere noe som ville hjelpe mennesker huske mer enn de er i stand til å memorere. Hans idé om hypertekst og minneutvidelse ble publisert i The Atlantic Monthly, og det er der historien begynner.

 

Ikke lenge etter 1940-tallet ankom helten i moderne søketeknologi, Gerard Salton. Han var skaperen av SMART informasjons-gjenfinningssystem . Dette systemet inneholdt mange forskjellige konsepter som vektorrom-modellen, begrepsfrekvens, dokumentfrekvens, relevante tilbakekoblingsmekanismer med flere.

 

Salton var også forfatter av boken ‘A Theory of Indexing’, som til dags dato er et mye brukt oppslagsverk for søketeknologi.

 

Året revolusjon – 1990 – Archie ble født!

 

 

Året revolusjon – 1990 – Archie ble født!

 

Ja, Archie var helten i tegneseriene, men nei, dette er ikke den Archie. Alles favoritt! Men la oss holde oss til søkemotorer for nå.

 

Etter at verden gradvis ble klar over den nye søketeknologien, begynte IT-industrien å vokse, og flere og flere nettsteder ble opprettet. De fleste av nettstedene begynte å skyte fart på tidlig 90-tallet, og eierne var nå svært opptatt av hvordan de skulle nå ut til sine brukere, og hvordan folk ville kunne finne dem på nettet. Det er her “Archie” blir født; verdens aller første søkemotor.

 

 

Søkemotoroptimalisering_Archie

 

 

Archie ble opprettet som et indekseringsverktøy. Det tillot brukere å søke og laste ned det de trengte. Alan Emtage er kjent for å ha gjennomført prosedyren for aller første gang i år 1990, etterfulgt av en hovedfagsstudent ved McGill University, og Bill Heelan, en student fra Concordia University, Montreal.

 

Navnet “Archie” ble rett og slett skapt av det engelske ordet for arkiv med v’en fjernet.

 

Den neste i køen var Gopher, en søkemotor opprettet i 1992 med grunnlag i hypertekstparadigmet. Gopher ble etterfulgt av Wandex, den aller første på søkemotorenes arena som kunne indeksere nettsider på internett. Wandex var den første til å tilby brukerne muligheten til å søke opp informasjon blant de indekserte websidene.

 

Dette var bare starten på den nye teknologien. Mange andre kom og gikk før Google overtok søkemotorbransjen.

 

Archie til Google og flere med – 1990 til i dag

Etter Archie kom mange andre:

1991 – Gopher

1991 – Veronica & Jughead

1992 – Vlib

1993 (februar) – Excite

1993 (jun) – World Wide Web Wanderer

1993 (oktober) – Aliweb

1993 (desember) – Primitive nettsøk

1994 (jan) – Infoseek

1994 (jan) – E | Net Galaxy

1994 (jan) – Altavista

1994 (april) – WebCrawler

1994 (april) – Yahoo!

1994 (jul) – Lycos

1995 – Looksmart

1996 (jan) – Google Beta

1996 (mai) – Inktomi: HotBot

1997 – Ask.com

1998 – MSN Search

1998 – Google

2003 – Overture Services

2006 – Snap

2006 – Wikia

2008 – Cuil

2008 – duckduckgo

2009 – Bing

2010 – Blekko

2011 – Siri

2014 – Cortanas

 

Av alle disse var det Google som til slutt endte opp med å erobre søkemotorarenaen.

 

Grunnleggerne av Google, Larry Page m.fl., ønsket kun å gjøre Internett-søk enklere for folk. De kom med ideen om en alt-i-ett søkemotor, som ville hjelpe brukerne å søke etter hva som helst man måtte trenge. De begynte derfor å forske innen alle mulige aspekter av ny søketeknologi, og startet med å implementere sine funn parallelt med at de skrev på en doktorgrad. I et intervju med Charlie Rose fra 2001, diskuterer de hvordan Google ble til, hvordan søkemotoren fikk navnet sitt, og også hvordan konkurrentene nærmet seg dem etterhvert. (lenke: https://charlierose.com/collections/8/clip/6277)

 

Den første versjonen av Google ble utgitt i 1996, og etter en utprøvingsfase ble denne offisielt lansert i 1998. Dette var generelt et stort år for søkemotor-teknologi, da søkemotoren MSN også ble lansert av Microsoft samme år.

 

 

Google tok over

 

 

Å lage en enhetlig søkemotor, som var i stand til å skalere hele nettet, innebar mange unike utfordringer. Denne måtte klare hurtig crawling for å klare samle inn data fra alle type nettsteder og holde seg oppdatert. Effektiv bruk av lagringsplass var påkrevet for å lagre indekser og selve dataene. Indekseringssystemet i søkemotoren var nødvendig for å behandle tusenvis av gigabyte med web-dokumenter på en effektiv måte, samt for å takle hundretusener av forespørsler per sekund.

 

Disse kravene viste seg å være ganske vanskelige å møte, ettersom nettet vokste i et utrolig tempo. Google klarte faktisk denne utfordringen; den tok i betraktning og assimilerte både den høye frekvensen av teknologiske endringer, og fremveksten av World Wide Web. Selve strukturen i Google gjør at den kan skalere store datasett godt, og den utnytter lagringsplassen sin effektivt for å hurtig kunne gjennomgå og indeksere nettsteder. I dag organiserer søkemotorene millioner av nettsteder, for slik å hjelpe nettsurfere å finne det de leter etter på en effektiv måte.

 

Søkemotoroptimalisering som fenomen dukket opp i horisonten omtrent samtidig med Excite. Denne spesielle søkemotoren revolusjonerte måten informasjonen på internett ble katalogisert. Slik ble det mulig for søkemotorbrukerne å finne informasjon og sortere den ved bruk av såkalte “søkeord”, i backend-optimaliseringen og i selve innholdet. Dermed oppstod et konsept kalt “søkeord-stuffing” som etterhvert ble en høyt verdsatt del av nyskapelsen SEO.

 

Søkeord-stuffing er en teknikk som nettstedeiere brukte på 90-tallet, for å øke hjemmesidens søkemotor-rangering for et sett med søkeord, eller for ett enkelt søkeord. Hvis du har besøkt et nettsted som viser en liste over setninger eller ord som ikke er relevante for innholdet eller temaet på nettsiden, er dette et typisk eksempel på søkeord-stuffing. Om besøkende havner på en side som praktiserer søkeord-stuffing, sitter de som regel igjen og lurer på hvorfor i alle dager disse ordene og uttrykkene er brukt.

 

 

Følgende er vanlige eksempler på nøkkelord-stuffing:

 

  • Bruk av de samme frasene og/ eller ordene unaturlig mange ganger, for eksempel:

 

“Vi er spesialister på spesialtilpassede øreringer, vi selger spesialtilpassede øredobber, våre spesialtilpassede øredobber er best, hvis du ønsker å kjøpe spesialtilpassede øredobber, kan du gå til vår kontaktside og kjøpe de beste spesialtilpassede øredobber.”

 

  • Lister med kontaktnumre som ikke gir noe mer informasjon

 

  • Tekstblokker som lister opp stedsinformasjon som et nettsted prøver å få søkemotor- rangering for

 

  • Skjult tekst, altså tekst i samme farge som bakgrunnsfargen. Denne teknikken gjorde det mulig for sideeierne å stappe inn så mange søkeord på en webside som overhodet mulig, uten å skade brukeropplevelsen . I de fleste tilfeller ble dette oppnådd ved å bruke hvit tekst på en nettside med en hvit bakgrunn. Lys grå tekst var også et populært fargevalg. Skjult tekst forblir synlig for søkemotorene.

 

Imidlertid begynte Google etterhvert å straffe webmastere som praktiserte disse teknikkene, fordi det var et tegn på at en webside ikke inneholdt det målgruppen egentlig var ute etter. I tillegg til å se stygt ut, forringer søkeord-stuffing brukeropplevelsen ved å inneholde for mange unødvendige og irrelevante ord og uttrykk.

 

SEO-utøvere begynte nå også å ta i bruk begrepet “søkeord-tetthet”. Dette begrepet beskriver hvor mange ganger det viktigste søkeordet er brukt på en webside, i forhold til det totale antall ord på siden. Høyere søkeord-tetthet ble ansett som bra for søkemotoroptimalisering på 90-tallet, men landskapet ble endret etterhvert som Google tok kontroll over søkemotorbransjen. (Mer om det senere.)

 

I 1995, omtrent da Yahoo begynte å bli kjent, ble alfabetisk optimalisering innført. Året etter startet man for alvor å forstå hva søkeord-tetthet innebar. Nå startet grunnleggerne og en rekke andre entusiaster å bli godt kjent med både database-algoritmer, og andre teknikker som brukes til å lage en enkel søkemotor.

 

Yahoo ble den ledende plattformen i 1997, så den viktigste søkemotoroptimaliserings-teknikken på den tiden var å bli sett på Yahoo. Dermed vokste nå SEO, selv om teknikken brukt til å oppnå resultater da var helt annerledes enn de SEO-teknikker man benytter i dag for å oppnå høy rangering. Fra 1997 til 1999 brukte de fleste nettside-eierne rett og slett innholds-spamming som den viktigste metoden for å forbedre rangeringen.

 

Men Google forandret alt ved å først ta større markedsandeler, og deretter skape nye algoritmer som førte til en ny utvikling av innovative søkemotoroptimaliserings-strategier. Mellom 2000 og 2001 opplevde man et massivt SEO-skifte med innføringen av Googles “PageRank-algoritme.” Algoritmen ble utviklet for å eliminere de spam-taktikkene som til da hadde fungert så bra for innhenting av websider. Google sluttet også å bruke Alta Vista-algoritmen, og benyttet heller sin egen algoritme for innhenting og rangering av søkemotordata.

 

 

 

Søkemotoroptimalisering_Chetan_gole

Kilde: Chetan Gole

 

PageRank måler relevansen til en nettside ved å telle hvor mange koblinger som fører til siden. Tenk på koblinger som sitater. I akademia vil antallet sitater avgjøre relevansen til en forskningsartikkel; flere siteringer av forskningsartikkelen i andre artikler øker betydningen av det siterte prosjektet. Googles tilnærming var at fornuftige og gode nettsider får henvisninger fra andre nettsteder, og sider med flere lenker er vanligvis mer verdt enn sider uten lenker.

I tillegg til de nevnte lenkene tar Google også følgende variabler i betraktning, ved tildeling av PageRank for et bestemt nettsted:

 

  • Hvor relevante sidene som lenker til ditt nettsted er, og PageRank for disse

 

  • Hvilke søkeord (her referert til som ankertekst) andre nettsteder bruker når de kobler til nettstedet ditt, og har de noen sammenheng med nettadressen til nettstedet ditt

 

  • De spesifikke søkeordene på websidene dine på utvalgte steder – som i overskriftene og i tittelen på avsnitt

 

Google laget også en PageRank-bar som viste PageRank for et bestemt nettsted. PageRank måles på en skala fra 1-10, og nettsteder med et høyere tall på skalaen regnes som viktigere. En link fra et nettsted som har en høy PageRank (10, 9, 8 eller 7), kan dytte en nettside med en lavere PageRank oppover. Noen ganger hele 2 poeng opp, hvis en innkommende kobling kommer fra en nettside med en PageRank på 10. Slik ble innkommende koblinger det nye satsingsområdet for søkemotoroptimalisering da PageRank ble innført for fullt.

 

Merk: PageRank er bare en av mange faktorer som bestemmer søkemotorrangeringen til en nettside. Pagerank alene vil ikke få en nettside på på topplassering på side 1 på Google.

 

Andre faktorer som dukket opp de neste par årene etter utgivelsen av PageRank-teknologien, hadde kanskje mer innvirkning på søkemotoroptimalisering. På starten av 2000-tallet handlet SEO om:

 

 

  • Å få så mange nettsteder som mulig til å lenke til nettstedet ditt
  • Bruke så mange relevante fraser og søkeord på nettstedet ditt som mulig

 

Etter å ha innsett sine feil, begynte Google med å finstille søkemotorteknologien. Hver gang de oppdaget noe som forringet brukeropplevelsen, endret de søketeknologien for å rette opp i det, og slik konvertere feilen til å gi enda høyere kvalitet i søkeresultatet.

 

De fleste av disse endringene kom etter år 2003. Nedenfor er en tidslinje som viser de viktigste endringene og hvordan de påvirket søkemotoroptimalisering for alltid.

 

2003 – Dette var året da Google forbedret hele indekseringsstrukturen, noe som resulterte i stabile søkeresultater og raskere indeksering. Det ble også tildelt høyere betydning for relevansen av innkommende linker til en gitt nettside; lenker med høyere kvalitet ble rangert som mer verdifulle. En oppdatering kalt “Florida” ble også gjort for å straffe nettsteder som praktiserte søkeord-stuffing i for å oppnå høyere rangering. Flere nettsteder fikk ranking-straffer, og noen av dem forsvant helt. En annen oppdatering med tittelen “Cassandra” straffet nettsteder med skjulte tekster og lenker, samt nettsteder med innkommende linker fra co-eide domener.

 

2004 – Google innførte to store oppdateringer på sin algoritme i dette året. Den første oppdateringen med tittelen “Brandy”, integrerte LSI (latent semantisk indeksering) i algoritmen. Dette hevet viktigheten av ankertekstens relevans, samt utgående lenker til relevante nettsteder, og intern linking (koblinger til ulike innholdssider på nettstedet, ikke bare hjemmesiden). Den andre oppdateringen, med tittelen «Austin», straffet nettsteder som inneholdt innkommende linker fra såkalte «link farms» (en type rekke nettsider som er opprettet kun med sikte på å knytte seg til en bestemt side for å forbedre denne sidens søkemotor-rangering), og de sidene som brukte SEO-spam som META-tag stuffing og usynlig tekst.

 

2005 – Dette var en av de mest betydningsfulle år for nettstedeiere. Google lanserte en liten oppdatering ment å forberede søkemotoren for fremtidige forbedringer, men en annen oppdatering kalt “Jagger” gjorde aller størst forandring. Denne hadde en direkte innvirkning på rangeringen; Jagger vurderte nå koblinger som lav kvalitet, avslørte betalte koblinger, den gjenkjente hastigheten på innkommende linker, den rangerte tilliten og relevansen på utgående og inngående linker, avslørte falske CSS teknikker for å skjule teksten, eller overdreven bruk av nøkkelord og identisk ankertekst, og gjentatt bruk av identisk innhold (for det meste gjort av nettsteder som bare kopierte andres arbeid).

 

2007 – Det kom bare en liten oppdatering fra Google dette året. Denne ble kalt “Buffy” og dreide seg om rangerings- og søke-algoritmen. Årene 2006-2008 var en rolig fase for nettside-eiere ettersom søkealgoritmen ikke gjorde noen store oppdateringer.

 

2009 – Google lanserte en oppdatering kalt “Caffeine (Preview)” dette året. Denne ble designet for å forbedre søkenøyaktighet, indeksering, hastighet og informasjon. I tillegg ble en oppdatering kalt “Vince” lansert samme år. Denne skulle ytterligere øke verdien av eksisterende rangeringskriterier, og dermed gi høyere autoritet og tillit. Som et resultat av dette ble 2009 året hvor uttrykk som “domene-myndighet” og “site authority” for alvor begynte å bre om seg på internett.

 

2010 – Med ytterligere investert arbeidstid og innsats, ble 2010 et merkeår for Googles indekseringssystem. Caffeine-oppdateringen ble nå lansert for alle brukere, med alle oppdateringer testet og utprøvd. Den lignet Bigdaddy-oppdateringen fra 2005, men inneholdt mye mer. Dette var aller første gang Google tok i bruk “real-time”-resultater. Oppdateringens infrastruktur ga 50% ferskere søkeresultater enn den gamle indeksens infrastruktur, og nettsteder meldte at deres søkbare oppføringer ble vist med en gang innholdet ble publisert, faktisk i løpet av kun få minutter. Det var nemlig ikke en algoritme-relatert oppdatering, men starten på søking med minutt-indeksering. En annen oppdatering kalt “May Day” ble også startet dette året. Dette var en algoritme-endring, som ga tilbake høyere kvalitet for nettsteder med long-tail-setninger / og -søkeord. Samtidig ga den redusert relevans til områder som prøvde å rangeres for long-tail-søkeord, men ikke hadde innhold i samsvar med dette.

 

2011 – Google implementerte 18 oppdateringer dette året. “Panda” var en av de største, og flere varianter av denne oppdateringen ble lansert samme år. Hovedfokus for denne oppdateringen var å filtrere ut lav kvalitet og tynt innhold. Panda ga ingen straff; side-eiere fikk aldri noe varsel via nettredaktør-verktøy eller noen annen kilde om deres nettsted ble rammet. I stedet bare filtrerte den vekk nettsteder som ble flagget som lav kvalitet fra søkemotoren. Google kjørte Panda-filteret regelmessig, og nettsteder som ble filtrert vekk, fikk sjansen til å forbedre innholdets kvalitet og gjenvinne sin rangering i neste oppdatering. Et nettsted påvirket av Panda merket stor nedgang i trafikk rundt datoen for en Panda-oppdatering. Google lanserte også andre nye funksjoner dette året. En av dem, kalt Schema.org, gjorde brukere i stand til å gjøre søkene mer spesifikke med hensyn til kategorien de ønsket finne ut mer om (som f.eks. steder).

 

2012 – Google gjorde enda flere viktige oppdateringer dette året. Den aller første var “Page Layout” som kunne straffe nettsteder med en for høy reklameandel øverst på siden. Websider med mye annonser og lite innhold ble nå berørt. Oppdateringen påvirker hele nettstedet hvis en av websidene blir funnet skyldig i å ha for mye annonser. En annen oppdatering,”Venezia”, ble utgitt for å hjelpe å gi søkeresultater som var mer nøyaktige i forhold til brukerens nærhet. Med andre ord ga for eksempel søk for fleksible uttrykk som “ingeniør” sterkt forbedret lokale resultater. Allikevel var kanskje oppdateringen kalt “Penguin” den mest betydningsfulle for søkemotoroptimaliseringen. Penguin ble lansert for å redusere nettsøppel, hovedsakelig nøkkelord-stuffing og lenke-skjema-manipulasjon. Nettstedseiere ble anbefalt å fjerne eventuelle skjulte koblinger og spam på siden sin om de ønsket å styre klar av Penguin-algoritmens effektive utsiling. Organisk SEO, altså det å bygge flere koblinger gjennom verdifulle gjestebidrag, ble dermed enda viktigere etter Penguins oppdatering. Google gjennomførte i tillegg “Exact Match Domain”-oppdateringen dette året, som fjernet eksakt-match domener av lav kvalitet. For eksempel ble et område vurdert som lav kvalitet hvis det skulle selge tekniske konsulenttjenester i Pennsylvania, og hadde et domenenavn som “engineeringconsultancyservicesinpennsylvania.com” på nettet.

 

2013 – En helt ny “Toolbar rangering”-oppdatering ble lansert, for å gi nettsteder en tydelig rangering i søkeresultatene. Google integrerte også Panda-algoritmen i sin kjernealgoritme, og fortsatte å oppdatere Penguin-algoritmen. Enda en oppdatering, “Phantom”, ble utgitt dette året. Den lignet Panda-oppdateringen i funksjon, ved å treffe nettsteder som leverte innhold av lav kvalitet. En ny oppdatering ved navn “Domain Crowding” bekjempet de sekvensielle søkeresultatene som dukket opp i søkeresultatene fra ett og samme nettsted. Google startet allerede i 2012 med å forhindre at domene-clustere ble listet på den første siden av søkeresultatene, og denne nye oppdateringen hadde fokus på å liste domene-klynger enda lenger ned på søkemotorens resultatsider (SERPs). En type forbrukslån-oppdatering, “Payday”, ble også innført i 2013. Google sa denne var spesifikt rettet mot spam-nettsteder som fokuserte på pornografi og forbrukslån. Matt Cutts kunngjorde også at denne oppdateringen var rettet mot «Black Hat» ( hacking) søkemotoroptimaliserings-taktikk, som uautorisert lenking og lignende. Nestemann ut var “Hummingbird” -oppdateringen. Den var et stort skritt mot “Semantisk web”, og var et eksempel på en større overhaling av den opprinnelige infrastrukturen utviklet av Google. “Hummingbird” fokuserte på å ikke bare forstå brukerens søkehensikt i de enkelte ord, men også å levere resultater basert på søkeordenes kontekstuelle mening. Som et resultat av dette dreide SEO-vennlig innhold seg nå mer mot å fokusere på målgruppens personlige preferanser og mindre på selve søkeordet isolert.

 

2014 – Hovedsakelig et år med oppdateringer. Panda og Penguin ble hyppig oppdatert dette året. Google gjorde i tillegg en oppdatering kalt “Pigeon” som fokuserte på by-spesifikke søk. En annen oppdatering, “Pirate”, rettet seg mot nettsteder som brøt opphavsrett, hadde krenkende innhold / materiale, samt torrent-nettsteder. Også flere søkeord relatert til DMCA-nedgraderte nettsteder (gratis nedlasting, etc.) ble fjernet fra Autofullfør i søkemotorene, og erstattet av betalte annonser fra mediespillere som Google Play, Amazon og Netflix. Etter denne oppdateringen opplevde flertallet av torrent-nettsteder en stor nedgang i søkemotortrafikk.

 

2015 – Dette var året for mobil. Google rullet ut sin mobilvennlige algoritme som påvirket organiske søkeresultater gjort med smarttelefon. Mobil-vennlige nettsteder så en klar forbedring i søkemotortrafikken, ettersom Google begynte evaluere de enkelte nettsidene også for mobil-vennlighet. Dette gjorde at det nye begrepet “mobil SEO” nå stadig oftere ble tatt i bruk. En såkalt kvalitets-oppdatering ble også gjort dette året. Oppdateringen endret hvordan kvalitetsinnhold ble gjort tilgjengelig for Google, som igjen hadde en stor innvirkning på store nettsteder som Answers.com og Hubpages. Året endte med en oppdatering av en mobilvennlig algoritme, med den effekten at Google straffet nettsteder som la størsteparten av innholdet i appinstallasjoner (pop ups som ber om å laste ned en app), hos dem som leste nettstedet på mobil. Slike nettsteder ble ikke lenger ansett som mobil-vennlige.

Google forventes å fortsette med finjusteringen av Google Search algoritmen i 2017 og fremover. Derfor må du være nøye med å regelmessig finjustere din SEO-taktikk, for å sikre at nettstedet ditt fortsatt står på Googles godkjent-lister.

 

 

Opprett en strategisk SEO-plan for ditt nettsted

 

 

Oppdateringene nevnt ovenfor leder til flere forbedringer i søkemotoroptimalisering. Det er allikevel umulig å vite hvor mye hver enkelt av disse faktorene vektlegges og når dette endres, selv for SEO-spesialister. Du trenger ikke å forstå alle SEO-faktorer ned i detalj. Dette fordi det finnes over 200 SEO-faktorer, og 10.000 ranking sub-signaler, på listene til Google. Dette er alt for mye materiale både å fordøye og få oversikt over. En bedre tilnærming er å bare holde seg til det som betyr noe, og skjønne hvorfor det er viktig. Få et godt grep om de viktigste faktorene, og alt annet vil falle på plass. Når du er med på denne tankegangen, er tiden moden for å lage en strategisk SEO-plan for ditt nettsted. Men før du gjør det, må det utføres en total SEO-vurdering for hele nettstedet. Nedenfor er elementer som bør tas med i denne vurderingen.

 

  • Type Nettside: Den type nettsted du lager vil være avgjørende for din SEO-plan. Har du for eksempel nyhetssider, bør du satse på innholdets ferskhet/ nyhetsverdi mer enn dybde, og du er avhengig av å lage et innhold som går viralt for å få andre nettsteder å lenke til deg av seg selv. På motsatt side bør produktsammenlignings-nettsteder legge størst vekt på dybde-innhold, og spre informasjon gjennom gjestebidrag og markedsføring av innholdet.
  • Innhold: Nyhetsverdi, relevans, dybde og mengden innhold du legger ut er alle viktige når det kommer til søkemotorrangeringer. Søkemotorer vil ignorere duplisert og utdatert innhold over friskt og unikt innhold. Det kan gjøres unntak når det gjelder nyhetsverdi; innholdet kan være svært rikt og grundig, men ikke helt nytt. I så fall fortsetter nettstedet å rangeres som bra. Dette unntaket gjelder imidlertid bare nettsteder som fra før har en sterk autoritet på nettet.
  • Site Map: Når nettstedet skal gå live på internett, er det et nettsteds-kart som vil tillate siden din å være lenket opp nøyaktig. Dette er ikke en vanlig site map som brukes for å hjelpe brukerne med å navigere; men et XML-basert dokument med HTML-rot som inneholder informasjon om hver eneste lille under-side på nettstedet ditt (siste oppdatering, URL, relevans i forhold til andre sider, og mer). XML nettstedskart må konfigureres og holdes oppdatert for å sikre at søkemotorer kan indeksere selv de bakerste sidene nettstedet ditt har publisert.
  • Målgruppe: Målgruppen må bestemme utformingen av SEO-planen. Analyser derfor hvem målgruppen din er. Det kan være en kjønnsbestemt gruppe, en aldersgruppe, eller en gruppe av «millennials» som lever i en viss nærhet til bedriften. Hopper du over dette trinnet, kan du oppleve at SEO-planen gir deg trafikk fra besøkende som ikke er interessert i det du tilbyr. Det er derfor det er viktig å definere målgruppen for nettstedet ditt, og legge til rette for at de kan bruke ulike søkeord for å finne produktene og / eller tjenestene du tilbyr. Alt dette vil kreve omfattende søkeord-undersøkelser – en annen viktig del av søkemotoroptimalisering.
  • Nettstedets lenker: Nettstedets lenker er avgjørende for din SEO-strategi. Lenkene vil bli analysert av søkemotor-spiders, som samler inn data for alle nettadresser på nettstedet ditt. Både innkommende og utgående lenker vil bli vurdert, samt om den innkommende eller utgående koblingen kommer inn eller går ut til en relevant nettside. Ødelagte koblinger, koblinger som ikke inneholder noen opplysninger eller feil URL, vil påvirke brukeropplevelsen og kan påvirke din søkemotor-rangering, så det er viktig for deg å sørge for at alle koblinger fungerer mens nettstedet ditt er under vurdering.
  • On-Site Elements: Elementer som meta-tags finnes inne i nettstedets kode. De er avgjørende for å oppnå riktige søkemotor-oppføringer, samt gjøre strukturen av hver webside du publiserer SEO-vennlig. De viktigste kodene nettstedeiere bør fokusere på er beskrivelses-koder og tittel-koder, da søkemotorer vurderer dem som av størst betydning. De brukes til å måle kvaliteten på en nettside, på bakgrunn av dokumentanalyse og flere andre faktorer.
  • Website Interaktivitet: Interaktivitet er viktig for å oppnå en god SEO-ranking. Selv om det er mulig å oppnå høy ranking uten å fokusere på interaktivitet, vil det ikke skje særlig raskt, og før eller senere vil du havne i bakevja, i skyggen av nettsteder som brukerne kommuniserer med aktivt. Hvorfor er interaktivitet så viktig? Jo, fordi når en besøkende samhandler med nettstedet ditt, har du større sjanse for å nå et konverteringsmål. Konverteringsmålet involverer den besøkende slik at det gjennomføres en handling, eller fullføres en aktivitet, som er opprettet spesifikt for at du kan få få mer informasjon om dem. Et konverteringensmål kan være så enkelt som å få e-abonnenter eller tilsvarende, som igjen gjør at de besøkende på nettstedet ditt ender opp med å kjøpe noe.

 

Nettsteds-evalueringen din vil gi deg et godt bilde av hvilke områder du trenger å fokusere på, men det betyr ikke at andre områder ikke trenger arbeid. Det er ikke slik søkemotoroptimalisering fungerer. Din strategiske SEO-plan skal være mer enn bare en oversikt over hva du har og ikke har.

 

Fremover vil du også ha behov for å ha en god forståelse av on-page og off-site SEO. Begge disse sidene innen søkemotoroptimalisering har sine egne elementer som skal ivaretas, og alle gir unike muligheter for å øke avkastningen på din SEO-innsats.

 

 

SEO

 

 

 

Forskjellen mellom On-page & Off-page SEO

 

 

Nybegynnerne innen søkemotoroptimalisering begynner som regel med on-page-optimalisering, siden dette kun avhenger av selve nettstedet du vil optimalisere. Du holder deg på nettstedet ditt og optimaliserer det, uten å måtte tenke på ytre elementer som eksterne lenker og sosiale medier.

 

Enkelt sagt tar on-page-SEO for seg alle aspekter av nettstedet ditt som påvirker søkemotor-rangering. Suksessfaktorene er så og si fullstendig opp til nettstedets eier. Hindrer eller hjelper nettsteds-strukturen brukeropplevelsen? Hvordan er innholdet? Gir ditt nettsted HTML-info til søkemotorene, så de kan avgjøre relevansen?

 

Off-site SEO derimot, inneholder alle de ytre faktorene som påvirker hvordan en nettside og dennes undersider rangerer i søkemotorene. Suksessfaktorene her består av elementer som nettstedeiere ikke har noen direkte kontroll over. Søkemotorer startet med å vektlegge off-site SEO etter at man erfarte at on-page SEO-faktorer (kontrollert av eierne) ikke alltid ga de beste resultatene.

 

For eksempel kan enkelte webmastere prøve å få sine nettsteder til å fremstå som av høyere kvalitet og som mer relevante enn de egentlig er. Tatt i betraktning at oppgaven er å sortere gjennom milliarder av web-sider, kan ikke on-page suksessfaktorer være det eneste kriteriet for å fastslå kvalitet. Det er derfor off-site-signaler er nødvendige, for å finne de beste nettsidene for alle typer søk. Feil i rangeringen kan oppstå både internt og i off-page SEO; dette skjer når det er lagt inn taktiske feil og overdrivelser av et nettsteds reelle myndighet og relevans, som lurer søkemotorenes algoritmer.

 

Selv om det prosentmessige forholdet mellom on-page SEO og off-site SEO varierer – avhengig av nettstedets alder, nettsidens autoritet, søkeordene og de kollektive sidene i et webområde – krever virkelig god søkemotoroptimalisering at disse to er i balanse.

 

 

On-page SEO optimalisering

Ditt nettsted er grunnlaget for din online venture. Nettstedet er det de besøkende kommer til å se, felle sin dom over og samhandle med. Derfor er det fornuftig å se nærmere på on-page søkemotoroptimalisering først. On-page optimalisering er relatert til faktorer som har å gjøre med selve siden. Nedenfor ser du de viktigste on-page SEO-faktorer samt måter å optimalisere disse.

 

  1. Title Tag

Som en av de viktigste faktorene for on-page SEO, definerer title tags tittelen på dokumentet. Dette er det brukerne faktisk ser i søkemotorene, sammen med ordene som vises på toppen av hver fane i nettleseren din. Disse brukes på søkemotorens resultatsider for å vise en liten forhåndsvisning av en side. Teknisk sett kalles det title element, og denne må være en meget nøyaktig og relevant beskrivelse av innholdet på siden.

 

Format og lengde på Title Tag

Google viser opptil 70 tegn av en title tag. Vanligvis holdes tittelkoden under 55-65 tegn, slik at det vises riktig. Sørg også for at du ikke bruker søkeordene mer enn én gang i tittelkoden, da dette kan skade rangeringen du ønsker å oppnå.

Formatet du skal bruke her er først primære søkeord, deretter sekundære søkeord, og merkenavn til slutt.

 

Viktigheten av Title Tags

Siden den opptrer på hele tre viktige steder; nettlesere, søkemotorens resultatsider og eksterne nettsteder, anses tittelkoden som svært viktig. Den dukker opp på toppen av nettleseren og i fanene. Det gir større synlighet til innholdet ditt hvis brukerne søker på søkeord som er nevnt i tittelen din kode. Søkemotorer oppdager dette og markerer dem i søkeresultatene. Sosiale medier -nettsteder er vanligvis betraktet som viktige eksterne nettsteder. Twitter, Linkedin og Facebook bruker tittelkoden på en webside som en link til sin ankertekst.

 

Hvordan skrive en god tittelkode?

Siden tittelkoden er en viktig on-page SEO faktor, er det avgjørende at du setter av nok tid til å skrive de beste title tags for søkemotorene. Her er en liste med forslag som du kan følge:

 

  1. Lengden på tittelkoden må være et eller annet sted mellom 50-60 tegn. Hvis den overstiger denne lengden vil den vise en ellipse “…” som dette, noe som indikerer at det har blitt kuttet. Men dette er ikke en regel; lengre titler fungerer bedre når de deles på eksterne nettsteder.
  1. Nøkkelord! Plasser dem først i dine title tags, så forbedrer ditt nettsted rangeringen og genererer flere klikk.
  1. Å bruke varemerket i title tags er viktig, men spørsmålet er – hvor du vil plassere det? Hvis din merkevare er godt kjent, kan det generere flere klikk om du plasserer den i begynnelsen av tittelkoden. Men hvis du tror at søkeord kan gi deg flere klikk, bør du plassere merkenavnet på slutten av tittelkoden.
  1. Forbedre titlene ved å ta en titt på dine konkurrenter. Dine title tags bør være attraktive nok til å få flere besøkende til ditt nettsted.
  1. Du bør alltid formidle et positivt budskap. Innholdet bør tiltrekke seg nye besøkende, og dette skal imøtekomme behovene til brukeren på alle mulige måter.
  1. Bruk underoverskrifter, og sørg for at du inkluderer ditt søkeord inne i disse. H2-tag er ofte referert til som underposisjon, og den brukes som følger: <h2> Beskrivelse </ h2>. H1 tag er hovedoverskriftens tag, denne er allerede lagt til i blogginnleggets tittel av de fleste innholdsbehandlingssystemer.

 

Du kan også bruke Yoast sin SEO-plugin som både forhåndsviser arbeidet du har gjort, og hjelper deg finne en perfekt SEO-vennlig overskrift. Målsetningen din vil bli synlig i “fokus nøkkelord”-området, og noe side-analyse vil bli gjort automatisk. Denne pluginen vil også vise antall tegn for deg. Slik vil du få vite om tittelen er SEO-vennlig.

 

 

  1. URL Slugs (URL adresse)

URL slugs er den eksakte adressen til et nettsted. En URL er en lesbar tekst som erstattet IP-adressene som tidligere ble brukt av datamaskiner til å kommunisere med servere. Slugs er URL-versjonen av en permalink. Det er den delen som skiller ut akkurat denne siden fra andre.

 

Viktigheten av URL Slugs i On-Page SEO

 

  • Slugs er viktige for indekseringen av nettsider. Søkemotorer gjennomsøker hver eneste side av et nettsted og lagrer dataene i en database. Webadressen blir også indeksert, og bidrar dermed i rangeringen av nettsiden for bestemte søkeord. På denne måten blir slugs viktige, fordi de påvirker rangeringen av siden din. De er faktisk det første som blir lest av søkemotorene. Du må derfor sørge for at de ikke inneholder tull og unøyaktigheter.
  • Slugs blir uthevet i søkeresultatene. Google fremhever søkeordene i en nettsides slug når de søker. Dette forbedrer antallet besøkende til nettstedet ditt. Det er derfor det er viktig at slugsene er i samsvar med innholdet på nettsiden. De besøkende til området ditt vil bli betydelig færre hvis du legger til en URL slug som heter ‘hvordan-holde-buketter-friske-over-lengre-tid ” om nettsiden din handler om sandaler.

 

 

Hvordan optimalisere URL adresse?

 

For å ha en søkemotorvennlig URL, husk dette:

  1. Alltid sørg for at søkeordene er brukt i adressens slug.
  2. Bruk aldri ord som: “Jeg, man, om, en, er, i, som, være, ved, hvis, i, det, av, er, på, eller, den, denne, det, til, var, hvor, hva, når, som, med, vil. » Disse ordene kalles stopp-ord. Søkemotorer tar dem bort når de leser URL slugs. Husk at en slug bør være relevant for innholdet på websiden.

Om du har en god, kort og søkeord-fokusert slug, har du den beste typen slug.

Her er et godt eksempel:

 

Neil_Patel

 

Hvis Neil Patel hadde brukt hele denne overskriften i sin URL slug, ville utfallet blitt en ganske lang og skjemmende URL.

 

  1. Interne & Utgående koblinger (lenker)

Denne SEO-faktoren er stort sett styrt av nettstedets eier.

Ifølge Moz.com er interne lenker koblinger som går fra én side på et domene til en annen side på samme domene. Enklere sagt kobler en intern kobling en side av en nettside/ blogg til en annen side på samme nettsted.

 

Hensikten med å bruke interne koblinger er som følger:

  • Det hjelper besøkende å navigere lettere.
  • Det hjelper i etableringen av informasjonshierarket for et nettsted, og det definerer også arkitekturen for nettstedet.
  • Det hjelper i fordelingen av link juice, dvs. med ranking-power for hele nettstedet.
  • Intern linking styrker den generelle søke-optimaliserte verdien for en nettside. Det skjer ved å gi tydelige ruter for spiders, lengre økter for brukerne, og et tett sammensveiset nettverk av sider og innlegg.

 

Her er noen tips for å gjennomføre intern linking:

 

  • Link dypt: Bruk alltid koblinger som er dypt inne i strukturen av nettstedet. Unngå å bruke koblinger som skaffer besøkende til hjemmesiden, eller som kommer fra kontakt-oss siden. Ditt mål bør være å styrke interne sider (landingssider) for å øke synlighet på Google for nettstedet ditt, i stedet for å vise til lenker til hjemmesiden din. Du må også unngå lenker til de beste sidene på nettstedet, da disse sidene allerede har linker i hovednavigasjonsmenyen.
  • Ha et killer-innhold som markedsføringsstrategi: Lag mer innhold, for å skape mange interne lenker. Det ene kan ikke skje uten det andre. Sørg bare for at det er mange gode lenker som fører til nyttige steder.
  • Naturlige koblinger er det beste for leseren: De interne koblingene skal være relevante for teksten i innholdet. Når en bruker finner en link som virkelig passer til konteksten av innholdet, er det sannsynlig at de kommer til å klikke på linken og dermed bli lenger på nettstedet ditt. Koblingen skal være relevant, slik at brukeren finner det interessant.
  • Bruk ankertekst: Dine interne koblinger bør alltid bruke en ankertekst, i motsetning til koblede bilder. Bildelinker kan brukes, men de bør ikke være den viktigste kilden.
  • Antall interne lenker: Google sier at man skal bruke et rimelig antall interne koblinger, men spørsmålet er hva som er et rimelig antall. Dr Peter J. Meyers forklarer dette med at du bør unngå å ha for mange. Tre til fire koblinger per 500 ord er nok.

 

Moz.com definerer utgående koblinger (også kalt eksterne linker) som linkene som tar deg et annet sted. De henviser deg til en annen bestemt nettside, eller et helt annet nettsted.

 

Hva er så de forskjellige typene utgående koblinger?

 

Dofollow Links: Dette er normale eller vanlige linker. Du trenger ikke å endre noe, eller legge noen kode. Bare sørg for en lenke, og det blir automatisk en dofollow link. Den passerer gjennom Google PageRank juice fra ditt nettsted til et målrettet nettsted.

 

Nofollow Links: Dette er en unormal kobling som ikke passerer gjennom Google PageRank juice til et målrettet nettsted; i stedet blokkerer den flyten i PageRank. Den har en “rel = nofollow” tag inne i koden. Denne brukes når du ikke ønsker å gi Google PageRank juice til et målrettet nettsted, eller når du tror koblingen til et målrettet nettsted vil gjøre minimal forskjell. Bruken av slike koblinger bør holdes til et minimum, da det kan føre til tap av Google PageRank juice for nettstedet ditt.

Du tar feil om du tror at bruk av utgående koblinger betyr å redusere gjennomsnittlig tid brukt på nettstedet ditt, og at du reduserer antall besøkende som konverterer til salg, fordi du viser dem videre til et annet nettsted.

Jonathan Hirschman sier i sin artikkel at for å bygge opp et godt rykte trenger du være hyggelig mot brukerne, og hjelpe dem med å finne relevant innhold. Dette ønsker Google også, så når du kobler til relevante nettsteder vil du faktisk gi en god service til Googles brukere, og dette gjør deg til en verdifull ressurs i Googles øyne.

 

Her er noen tips om ekstern linking:

 

  • Hvis nettstedet linker til spammy nettsteder, vil folk tro at nettstedet har lav kvalitet. Unngå derfor å bruke link-farms og opplegg med gjensidige koblinger.
  • Prøv å koble deg til nettsteder som har høyere siderangering. Når de sjekker henvisningstrafikken fra nettsiden din, øker sannsynligheten for at de også kobler tilbake til websiden din.
  • Test alle utgående og interne koblinger med et verktøy som Xenu Link, og fiks koblinger som ikke klarer å returnere en skikkelig HTTP-kode 200.
  • Unngå for mange utgående linker som kan irritere leserne dine.
  • Uten godt innhold er ekstern linking ubrukelig, så ha et smart innhold, og markedsføringsstrategien på plass, før du gjennomfører din effektive eksternlenking-strategi.
  • Du kan sende lenker til relevante nettsider med høy autoritet, som tilfører verdi til nettstedet ditt og dekker emnet godt. Du kan også med fordel linke til en artikkel som har utmerket domene-myndighet, eller til artikler som er mye delt i sosiale medier. Linking til bloggere innen nisjen din kan hjelpe deg å lage et fellesskap med andre bloggere.

 

  1. LSI nøkkelord

Nybegynnere i søkemotoroptimalisering starter ofte med å søke etter fraser som «Hva er LSI søkeord?» og «Hvordan finne LSI søkeord?» De fleste er tydeligvis ikke kjent med terminologien og funksjonaliten her.

LSI-søkeord (Latent semantisk indeksering) står for søkeord som ikke er semantisk relatert til det primære søkeordet. De er ikke bare synonymer, men de er følelsesmessig knyttet opp mot de viktigste søkeordene. Bak dette ligger en hel haug med algoritmer. Disse søkeordene endres hele tiden basert på dagens trender.

 

Viktigheten av LSI søkeord i SEO

Bruk av LSI-søkeord i SEO er den beste måten å gjøre det på. Nedenfor er noen av fordelene ved å bruke LSI-søkeord i innholdet ditt.

 

  1. Bedre rangering

Bruk LSI-søkeord i innholdet for å oppnå en høyere søkemotor-rangering, forutsatt at de er relevante for det generelle temaet for innholdet. Googles bots gjennomgår webområdet ditt og oppfatter innholdet på websidene ved å se på LSI søkeordene. Deretter brukes LSI-kriterier til å rangere nettstedet ditt, selv om mål-søkeordet i utgangspunktet er et helt annet.

 

  1. Søkemotorer vil ikke merke innholdet som spam

Disse SEO-vennlige søkeordene bidrar til å hindre innholdet i å bli merket som spam av søkemotorene. Bruk av LSI søkeord øker innholdets troverdighet, og hjelper å skille dette fra spunnet innhold (gjenbrukt og omskrevet, men likt, innhold).

 

  1. Bidrar til å få ned Bounce Raten til nettstedet

Disse søkeordene forhindrer at nettstedet ditt ranker for feil vilkår, og dermed reduseres fluktfrekvensen. Forvirret? Her er et eksempel:

 

La oss si at du skriver en artikkel om neon-lamper.

Du vil sannsynligvis skrive om en av disse tingene:

 

  1. Neon- et kjemisk element
  2. NeON- studentportalen

iii. NEON- National Ecological Observatory Network

  1. NEON- TV-kanal i New Zealand
  2. neon- merkevare for våtdrakter

 

Hvordan ville søkemotorens algoritme vite hvilket av disse emnene du skriver om? Det gjenkjenner jo ikke store bokstaver. Men Googlebot klarer å få jobben gjort; den skanner siden din, og ser nøye etter beslektede begreper som kan bidra til at den bedre forstår innholdet på siden din.

 

Også dine besøkende / lesere har en tendens til å henge en lengre periode på nettstedet ditt ved bruk av LSI søkeord dersom det ikke har nøkkelord-stuffing. Bruk av det samme søkeordet gjentatte ganger irriterer ikke bare leseren, men gjør også at innholdet fremstår mindre ekte.

 

  1. Lar nettstedet rangeres for flere søkeord

Ulike LSI søkeord i innholdet gir også bedre søkemotorrangeringer. Ved å inkludere mer enn ett LSI søkeord i innholdet, gir du din nettside en mulighet til å bli rangert for mange forskjellige søkeord, i tillegg til det primære søkeordet som er målet.

  1. Du får et konkurransefortrinn i forhold til rangering

Nye konkurrenter vil synes det er vanskelig å få en høyere søkemotor rangering enn deg, når du har brukt mange LSI søkeord i innholdet ditt. Nå må de også bruke mange forskjellige søkeord, sammen med andre typer SEO tiltak, for å få en høyere ranking. Dette gjør nettstedet ditt bedre rangert over lengre tid.

  1. Forbedrer Website Authority

Mer relevante LSI søkeord betyr bedre rangering, som til gjengjeld betyr høyere klikkfrekvens og flere konverteringer. Kombinert vil disse faktorene øke nettstedets autoritet.

  • Hvor skal man bruke LSI søkeord?

Du kan bruke LSI søkeord i hovedartikkelen og opprettholde en søkeordtetthet på 1-2%. Prøv å bruke forskjellige LSI søkeord. Disse kan settes inn i metakoder, metatittel, metabeskrivelse og meta søkeord-koder. De beste stedene du kan bruke disse søkeordene er i Image Alt Tags og Overskrift (H2, H3, H4) Tags. Foruten disse, kan du også bruke LSI søkeord for ankertekst i forskjellige variasjoner, og for sosiale medier (innlegg og artikler).

  • Hvordan finne LSI søkeord for SEO?

For å finne LSI søkeord, kan du bruke en av følgende teknikker:

  1. Google Instant Search

En veldig enkel metode for å finne LSI-søkeord for SEO-kampanjen, er å skrive inn søkeord i Googles søkefelt; forslagene som dukker opp der er de LSI-søkeordene som trender akkurat nå .

 

LSI

 

  1. ‘Søk relatert til’ -resultater

Når du skriver inn søkeordet i Google-søkeboksen og får resultatene, bla da videre ned til bunnen av resultatsiden for å finne ytterligere åtte forslag. Disse anbefalingene kan brukes som LSI søkeord, men bruk kun de relevante.

 

LSI_2

 

iii. Fet skrift SERP -resultater

 

Visse ord i Google-søk vises i fet svart tekst. Dette er LSI søkeord. Kontroller at du bruker de mest relevante i forhold til innholdet for å gjøre det mer søkbart og relevant for andre.

 

LSI_3

 

  1. Keyword Research Tools

Du kan alltids bruke verktøy for å finne LSI søkeord. Noen av verktøyene som har vist seg å være effektive er følgende:

 

Google Adwords Keyword Planner

LSI Graph: LSI Keyword Generator

Ultimate Keyword Hunter

 

Alle disse verktøyene vil gi deg en anstendig liste med LSI søkeord å jobbe med.

 

  1. Sitemap

Et sitemap er en fil som inneholder alle relevante sider av nettstedet ditt som søkemotorenes roboter bør vite om. Søkemotorens Spidere kan indeksere websidene dine også uten områdekart, men ikke like effektivt. Sitemap viser det indre rammeverket og organiseringen av nettstedets innhold til robotsøkeprogrammene. Tradisjonelle kart er i form av statiske HTML-filer som beskriver det første og andre nivået hos et nettsted. I dag har vi XML sitemap, som har enda flere SEO-fordeler.

 

Effekter av sitemap på SEO

 

Å ha et nettsteds-kart tillater søkemotor-spidere å gjennomgå webområdet ditt, slik at alle sidene indekseres. Etter å ha inkludert alle websidene dine i søkemotorens database, er det mer sannsynlig at nettstedet dukker opp i søkemotorresultater når noen gjør et søk. Det er din sitemap som dytter søkemotoren mer i retning av enkelte nettsider i stedet for å jage nettet rundt etter linker. Dette sikrer at komplette lister over alle nettadresser og de aller mest relevante sidene kan prioriteres. Et sitemap gir deg også informasjon tilbake fra Google Webmaster Central, noe som gjør Googlebots aktiviteter synlige.

 

Huskeregler for Site Maps

 

  1. Alltid lenke nettstedet ditt til site map fra hjemmesiden din.
  2. Store webområder bør aldri sette alle websidene på områdekartet. Det kan fremstå som en link farm.
  3. For å hjelpe dine besøkende bør du ikke putte mer enn 25-40 linker i site map.
  4. Ankerteksten i linken bør inneholde et nøkkelord.
  5. Sjekk ektheten av alle ledd i site map og se om de fungerer.
  6. Alle websider som vises på site map bør inneholde en lenke tilbake til site map.
  7. Oppdater sitemap etterhvert som nettstedet får endringer.

 

 

Hvordan gjøre et områdekart SEO-vennlig?

 

  1. Ta med websider som er viktige for området. Dette øker sannsynligheten for å få organisk trafikk til nettstedet ditt.
  2. Ekskluder sider med duplisert innhold.
  3. Ekskluder sider som har tynt innhold. Indeksering av slike sider vil ikke få noen flere besøkende til nettstedet ditt.
  4. Ta med nettadresser som er tilgjengelige for Google.
  5. Ta med informasjon om tidspunkt for siste endring på din sitemap, slik at Google vet når den må re-indeksere de enkelte sider på nettstedet ditt.

 

Nettstedskartet kan opprettes manuelt, eller genereres gjennom et tredjeparts-verktøy. Deretter bør du teste den med Search Console Sitemaps testverktøy. Det siste trinnet er å gjøre det synlig for Google ved å legge den til robots.txt-filen, og legge den til i Search Console. Legg merke til at det forrige navnet på Search Console var Google Webmaster Tools. Alt annet enn navnet er helt likt; Google har nettopp rebrandet dette verktøyet.

 

  1. Nettstedets hastighet

Hastigheten på nettstedet er det samme som hvor fort innholdet på siden lastes, eller tiden til første byte. Hastighet er ikke bare viktig for Google, det er også viktig for besøkende. Det gir direkte innvirkning på brukeropplevelsen. En positiv brukeropplevelse forbedrer antall sidebesøk. Å ha rask lasting gjør at besøkende forstår hva du tilbyr, og fyller ut eventuelle bestillingsskjemaer raskt. Dessuten hjelper det dem med rask navigering fra side til side, og øker totale visninger for en side per bruker.

 

Slik optimaliseres nettstedets hastighet

 

  1. Bruk Cache

Caching av sidene gjør nettstedet raskere. Siden forespørselen blir servert direkte fra en side som er lagret tidligere på webhotellet, reduseres belastningen på serveren. Plugins som WP Super Cache og andre lignende plugins er tilgjengelige for både WordPress og andre innholds-styringssystemer.

 

  1. Aktiver filkompresjon

Bruk programvare for komprimering av filer. Dette reduserer størrelsen på CSS, HTML og Javascript-filer større enn 150 byte. Når du komprimerer bilder bør du alltid bruke Photoshop til å beholde kontrollen over bildekvaliteten.

 

  1. Bruk CSS Sprites for å øke side-ytelse

CSS Sprites hjelper deg med å konvertere flere bilder til ett stort bilde. Dette reduserer antall samtidige tilkobling og nettstedet ditt lastes raskere.

 

  1. Minimer omdirigeringer

Omdirigeringer gjør at siden lastes tregere. Da må de besøkende vente lenger. Dermed mister du besøkende. Det anbefales at du reduserer omdirigeringer.

 

  1. Bruk et Content Distribution Network (CDN)

CDN, også kalt innholdsleverings-nettverk, er et nettverk av servere som fordeler belastningen av innholdslevering. Kopier av nettstedet er lagret på mange ulike datasentre, slik at brukerne kan få raskere og mer pålitelig tilgang til ditt nettsted. Cloudflare er en av de raskest CDNs der ute.

 

Verktøy som vanligvis brukes til å analysere hastighet ytelse på websiden din er:

  • Speed Insights
  • Pingdom Website Speed Test

 

Sjekk nettstedets hastighet før du gjør noen endringer, og sjekk en gang til etter at du har implementert tipsene nevnt ovenfor. Du vil sannsynligvis se en klar forskjell i hastighet.

 

  1. Langformat og interaktivt innhold

Som navnet antyder er langformat-innhold en type innhold som inneholder flere tegn enn tradisjonelle innlegg på sosiale medier. Hensikten med innlegg i langformat er å informere leserne. Du kan se noen eksempler på langformat-innhold her. Innlegget du leser nå er i tillegg et godt eksempel.

 

Fordeler ved å bruke innhold i langformat:

 

  1. Langformat-innlegg tillater merkevarer og markedsførere å nå sine tilhengere på en bedre måte, og øker tilstedeværelsen online.
  2. Innholdet blir direkte levert til dine følgere
  3. Innholdet kan nå nye målgrupper raskt og enkelt via sosiale medier
  4. Du kan måle suksessen ved hjelp av demografiske data, noe som gjør det mulig å se hvem som leser innholdet
  5. Det blir belønnet av søkemotorer.

 

Kombiner langformat-innhold med interaktivt innhold for maksimal søkemotoroptimalisering. Sistnevnte er den typen innhold som får publikum involvert, noe som igjen skaper en personlig og minneverdig opplevelse. Dette gjør at brukerne blir engasjert i en merkevare eller bedrift, man kan så be dem dele sine personlige preferanser og data, slik at de får skreddersydd resultat. Dette igjen bidrar til å bygge merkevarelojalitet og tillit, noe som resulterer i sterkere kunderelasjoner. Eksempler på interaktivt innhold inkluderer multi-touch-bilder, kjøpehjelp på nett, etc. Sjekk ut verktøyet Whatfix for å lage interaktive guider, og få en gjennomgang i hva du bør inkludere i innholdet ditt.

 

  1. Sosiale delingsvalg

Om du viser dele-knapper fra sosiale medier på blogginnleggene eller relevante sider av nettstedet, kan du rangere høyere på søkemotorenes lister. Konseptet er veldig enkelt. En «del»-knapp lar besøkende dele innholdet på nettstedet eller bloggen på sosiale medier som Facebook, Twitter og Linkedin.

 

Knappene oppfordrer leserne til å dele innholdet på en enkel måte. Når noe er delt på et sosialt medium, kan det deles videre av venner og tilhengere om de finner innlegget interessant. Slik kan innholdet gå viralt!Gå derfor ikke glipp av muligheten til å plassere sosiale delingsknapper på websidene dine.

 

Hvordan kan du effektivt optimalisere slike sosiale delingsmuligheter for å oppnå høyere søkerangering?

 

Strukturert strategi med riktig planlegging kan resultere i effektiv søkemotoroptimalisering. Sosiale delingsalternativer bør utnyttes slik at du får maksimalt utbytte. Nevnt nedenfor er noen teknikker du kan bruke for å få gode resultater.

 

  1. Alltid plasser «Del»- knappene nederst og øverst på nettsiden

Grundige lesere vil gå gjennom hele innholdet, og hvis de liker det, vil de utnytte de sosiale delingsikonene nederst i innholdet. Skumleserne og overskriftsskannere derimot, vil være impulsive og ha det travelt, så disse vil bruke den sosiale delingsikonet på toppen av innholdet.

  1. Unngå å legge sosiale delingsknapper på alle sidene på nettstedet ditt, da dette vil redusere effekten. Ingen er interessert i å dele tjenestevilkårene for bruk av siden eller «kontakt oss»-siden på nettstedet ditt.
  1. Bruk de riktige ikonene

Det er vanlig for admin’er å plassere deleknapper for Facebook, Twitter og Linkedin. Men husk at plattformer som bildedelingstjenestene Pinterest og Instagram også er viktige.

  1. Fordelene ved sosiale delingsikoner

Sosiale deleknapper er svært viktig for å drive trafikk til nettstedet ditt. Søkemotorer legger nå mye vekt på hvor ofte websidene er delt på sosiale mediers plattformer. Delinger eksponerer merkevaren ute i verden, og gir deg en mulighet til å få nye kunder og kontakter. I tillegg gir sosiale medier-deling deg en mulighet til å få naturlige backlinks, når innholdet er delt og tagget av andre.

  1. Off-page SEO optimalisering

Hvis du ønsker å sette et tydelig avtrykk gjennom søkemotoroptimalisering, må du gjenkjenne og optimalisere alle eksterne faktorer som påvirker søkemotorenes rangering av nettstedet ditt. Du har ikke særlig kontroll over disse faktorene, men ved å forstå hvordan de påvirker ditt nettsted og i hvilken grad du kan utnytte dem, vil du allikevel være i stand til å få mest mulig ut av dem.

Følgende er de mest kritiske off-page SEO faktorer som du må kunne, og tipsene for å få dem til å fungere:

1) Koblinger/ lenker

Koblinger (linker på andre nettsteder som leder til ditt nettsted) er ryggraden i søkemotoroptimalisering. Det er ganske utfordrende å rangere bra i søkemotorene hvis du har få tilbakekoblinger. Å skaffe seg tilbakekoblinger krever konsekvent innsats fra nettstedeieren, og det er en pågående prosess som aldri bør slutte, så lenge nettstedet er aktivt på internett.

Det er viktig å merke seg at søkemotorer ikke anser alle backlinks som like mye verdt.

Selv om de tar hensyn til flere forskjellige faktorer i vektleggingen av verdien for hver tilbakekobling, er det følgende faktorer som anses som de aller viktigste:

  • PageRank til siden/ nettstedet det lenkes fra: Google viser ikke PageRanken for et nettsted, men du kan finne den via funksjoner som Domain MozRank, tilgjengelig i Open Site Explorer av Moz. Hvis en link kommer fra et nettsted eller en side som har høy PageRank, blir denne ansett som mer verdifull.
  • Hvor mye teller den koblede nettsidens autoritet? Selv om PageRank og autoriteten til et nettsted er relatert, er dette ikke 1 : 1. Autoritets-begrepet innebærer hvordan et nettsted / nettside innen en bestemt nisje får linker fra andre viktige nettsteder / -sider i samme nisje. Nettsteder med høy autoritet har vanligvis en høy PageRank, men dette er ikke alltid tilfelle.
  • Kilde- og ankertekst-relevanse: En tilbakekobling (backlink) må være relevant på flere nivåer for å bli betraktet som høy kvalitet. Søkemotorer vil vurdere relevansen av både websiden og koblingen på den, samt relevansen tilknyttet selve området, relevansen av ankertekster (den klikkbare teksten i hyperkoblingen), og relevansen av innholdet rundt ankertekstene.
  • Plassering på den tilkoblede siden: Koblinger inne i en tekstblokk kommer til å bli sett på som koblinger i en lederartikkel; disse er de koblingene som verdsettes mest av søkemotorer. Hvis en link kommer tidlig inne i en del av innholdet, antas det at publikasjonens forfatter anser lenken som viktig. Hvis en tilbakekobling til nettstedet ditt kommer fra hoveddelen av et redaksjonelt innhold, og fra første halvdel av innholdsområdet, blir det merket som mer verdifullt enn en link i den nedre halvdelen av innholdsområdet eller i topp-/ bunnlinjen.
  • Andre koblinger i nærheten av en tilbakekobling (backlink): Hvis en tilbakekobling kommer til nettstedet ditt fra en webside som er knyttet til andre høykvalitets-nettsteder ( spesielt innen samme nisje som din), vil søkemotorene vurdere nettstedet ditt som ganske verdifullt. Om de andre linkene peker mot lavkvalitets-nettsteder, kan det bli påvirket enten negativt eller positivt, avhengig av søkemotorenes forskjellige rangeringsberegninger.

 

Begynner du nå å skjønne hvordan tilbakekoblinger virker? Flott!

Det neste trinnet er å lære om lenke-byggingen. Mer spesifikt om hvordan skaffe deg tilbakekoblinger av høyeste kvalitet. Du kan vurdere disse tiltakene for å flytte nettstedets søkemotor-rangering enda flere hakk opp i internett-spillet:

  • Gjesteposting

 

Dette er en utmerket metode for å få linker fra relevante og høykvalitets nettsteder. Google gjør en god jobb i å identifisere koblingens rekkevidde, så for at gjesteposten din skal være levedyktig, bør du fokusere på å bidra på høykvalitets nettsteder, med sikte på å virkelig gi merverdi til leserne.

Gjestebidrag er imidlertid en tidkrevende prosess. God tid er avgjørende for å forberede et innlegg og få det publisert.

Gjør følgende for å få det til:

  1. Se etter nettsteder med høy Alexa-rang og domeneautoritet. Disse bør også være relatert til din nisje. Verktøy som guestpostracker kan være til hjelp her. Nettstedet bør akseptere do-follow linker, samt tillate forfatteren å ha en forfatterprofil med beskrivelse av bakgrunn og kompetanse, for tilstrekkelig autentisitet. Hvis noen av disse faktorene mangler fra et nettsted du vurderer å gjestepublisere på, er det nok ikke verdt tiden din.
  1. Kommuniser med nettstedets eier, og begynn å bygge en relasjon. Dette kan gjøres ved å legge igjen kommentarer på blogginnlegg, følge dem på sosiale medier, og abonnere på nyhetsbrev de tilbyr. Studer innholdet før det legges ut; jo mer du gjør leksene dine, jo større er sjansen for at innspillet blir akseptert.
  1. Når du har oppnådd en god relasjon, foreslå et tema som er relevant for deres nettsted, med et synopsis som viser at du vil skrive om ting som vil vekke deres leseres interesse. List opp alle de ressursene du tenker bruke for å lage en ny og lesverdig bloggpost (infographics, bilder, videoer, etc.).
  1. Skriv et blogginnlegg som passer det allerede eksisterende uttrykket. Glem egenreklame når du skriver, og legg vekt på innholdsverdi så vel som en unik vinkel. Etter at de besøkende på denne nettsiden har lest artikkelen din, bør de føle seg både opplyst og underholdt.
  1. Hvis utgiveren tillater det, sett inn et par linker inne i bloggteksten. De trenger ikke å peke mot ditt nettsted/ destinasjonssiden. Du kan blande det opp med linker til dine egne nettsider, og lenker til andre nettsider med autoritet. Men pass på at alle koblingene står i naturlig sammenheng i teksten. Husk at å lenke ditt eget nettsted, sammen med linking til nettsteder med høy autoritet, er en smart praksis. Dette gjør at søkemotorer anser gjesteblogg-artikkelen som troverdig.
  1. Lag en forfatterprofil som viser din erfaring og ekspertise. Velg en ankertekst med link til websiden din (det anbefales sterkt at du bruker et opt-in skjema for innkommende besøkende).

Merk: Gjesteinnlegg går ikke viralt over natten. Det tar tid å få brikkene på plass, derfor må du være tålmodig og konsentrere deg om å bygge opp et godt gjensidig forhold. Ting vil bli mye enklere om du gjør det.

  • Publiser innhold med verdi

 

Lag verdifullt innhold på nettstedet ditt i form av ebøker, whitepapers, videoer, infographics, og dyptgående, praktiske blogginnlegg. Dette er den type innhold folk vil lenke til, og den type innhold du bør fremme via pay-per-klikk-annonsering og reklame i sosiale medier. Noen typer innhold, som whitepapers og e-bøker, bør gis ut mot utveksling av e-postadresser, og tilgangen bør tilbys eksisterende lesere/ kunder hvis du er et B2B-firma.

Mye av forhåndsundersøkelsene vil gå på å etablere en verdifull ressurs. Data vil være hjertet i denne typen innhold, i tillegg til intervjuer og casestudier. Beregn et par uker (eller gjerne en måned) for å komme i kontakt med de eksperter og firmaer du har tenkt å bruke data fra eller referere til i artikkelen. Sørg også for at du avtaler å sende artikkelen din til alle de involverte når den er klar til publisering. Dette vil øke din troverdighet, samtidig som det gir deg enda flere delinger og lenker.

Under ser du hvordan de gjør det på Social Media Examiner. Med en gang du besøker hjemmesiden, ønskes du velkommen med en fagrapport på 56 sider inneholdende opp mot 90 diagrammer. Å tilby en slik verdifull fagressurs som en type «velkomstdrink», vil garantert gjøre et inntrykk på dine besøkende.

 

SEO_2

 

 

Men den kjøttfulle delen av nettstedet er overfloden av mange forskjellig typer verdifulle artikler, publisert av nettsidens tilknyttede fagforfattere. Flertallet av disse artiklene får tusenvis av delinger, og de inneholder en rekke konkrete veiledninger, med illustrerende skjermdumper og trinn-for-trinn fremgangsmåter. I tillegg mottar hvert blogginnlegg dusinvis av kommentarer, og de fleste av disse er ikke egenpromoterende.

Dette viser at forbrukerne som leser Social Media Examiner virkelig setter pris på artiklene som legges på nettstedet. Det er derfor denne nettsiden generer så mange naturlige koblinger; folk finner dem ved at de siteres, nettsiden nevnes når det skrives om emner de også tar opp, eller i intervjuer av sosiale medieeksperter og når det gjøres round-ups.

  • Legg igjen verdifulle kommentarer

 

Å skrive bloggkommentarer er en levedyktig måte å bygge relasjoner med andre bloggere. Si noe verdifullt, og den andre personen kan uttrykke sin takknemlighet ved at du får legge en do-follow link til nettstedet ditt i kommentarfeltet.

Tilbakemeldingene du skriver på en ledende blogg kan vekke interessen til flere mennesker. Det er mange eksempler på at en tankevekkende kommentar blir til en lang diskusjon (sjekk kommentarene på Elegant Themes, som et eksempel!).

Her er noen gode fremgangsmåter når du skal kommentere blogger.

  1. Studer eksisterende kommentarer nøye for å se hva som er ønsket tone, og hva folk er interessert i å diskutere. Hvis du er ny på nettsiden, er dette enda viktigere. Ved å analysere eksisterende kommentarer får du en idé om hvordan du bør presentere deg selv for dette spesifikke fellesskapet.
  1. Å bruke ditt virkelige navn eller identitet er viktig her. Nettstedet du legger en kommentar på, bryr seg ikke særlig om hvorvidt du er et firma eller en person, men ved å bruke din virkelige identitet når du kommenterer andres arbeid, kan du på en fin måte fremme din egen merkevare. Ditt virkelige navn vil gjøre at du skille deg ut fra spammere, og andre som kommenterer vil få mer tillit til deg. Videre vil du bygge et bedre rykte, ettersom folk legger større vekt på en ekte person enn et alias.
  1. Promoter kommentaren din for å få flere til å se den. Du har gjort en reell innsats for å være en del av diskusjonen, og folk har reagert positivt på det du sa. Så hvorfor ikke promotere kommentaren din via PPC eller sosiale medier? På denne måten vil flere folk merke tilbakemeldingen du har gitt. Det er også mulig å tagge de opprinnelige forfatterne av innlegget du kommenterte; slik kan de knytte seg opp mot deg naturlig hvis du fortsetter å imponere dem, og sende trafikk videre til sin blogg.

Implementerer du disse tipsene vil du ha langt større sjanse for å få tilbakekoblinger via blogg-kommentarer.

  1. Lokalisering er viktig

I tillegg til internasjonale søk er lokale søk et fokusområde for søkemotorer. Denne faktoren gjør lokale resultater til en viktig off-page søkemotoroptimaliseringsfaktor, som må jobbes med. Nedenfor er noen effektive og enkle tips for å øke den lokale synligheten til nettstedet ditt, som samtidig forbedrer relaterte markedsføringbestrebelser i rangeringer, vurderinger, oppføringer, rekkevidde og sosiale medier.

Merk: Lokalisering er av stor betydning hvis virksomheten har et fysisk lokale. Derfor vil lokal SEO gagne små-, nabolags-, hjemme- og lokale bedrifter mest. Større bedrifter kan selvsagt også ha nytte av dette. Entreprenører og høyprofilerte bloggere utnytter egentlig ikke denne faktoren, men så er de også på reise mesteparten av tiden. Uansett kan tipsene du leser her brukes av alle som har en online tilstedeværelse.

  • Før opp riktig informasjon på nettstedet ditt

 

Ditt nettsted bør være riktig optimalisert med stedsinformasjon; dette vil hjelpe det rangere godt for lokale søkeord i søkemotorens oppføringer. Gjør dette ved å:

  1. Legge til et nøkkelord eller to på websidens titler som er knyttet opp til tilbud og bedriften din. For eksempel kan du bruke “Toronto” som søkeord hvis du har en tilstedeværelse i Toronto, Ontario.
  1. Før opp din NAP-informasjon nederst på hjemmesiden og på kontakt siden. NAP står for firmanavn, adresse og telefonnummer.
  1. Kontroller at kopien av nettstedet ditt har noen omtaler av byens omgivelser. Dette vil forbedre lokal SEO, og vil bidra til at lokale kunder kontakter din bedrift.

Implementere disse tipsene for å sikre at nettstedet ditt dukker opp i Google når kunder søker etter informasjon knyttet til stedsinformasjon og næringsliv.

  • Lag virksomhetsoppføringer for nettstedet

 

En av de beste måtene å forbedre lokal søkemotoroptimalisering, er å gjøre bedriftens oppførte informasjon tilgjengelig gjennom en rekke tredjepartskilder, som Google skanner for å levere bedre resultater til de som søker etter lokale vilkår. Hvis virksomheten din ikke er oppført her, kan du gå glipp av bra trafikk og lokalt salg.

Her er noen tips for å skape bedriftsoppføringer:

  1. Få din bedrift oppført på nettsteder som Yelp og Google ved å kreve oppføring. Sørg for at du oppdaterer din bedriftsprofil med nøyaktig adresse, telefonnummer og navn.
  1. Optimaliser oppføringen med webadresse, videoer, bilder og andre viktige elementer for å gjøre den mer attraktiv og informativ.
  1. Sørg for at din bedrift er oppført i riktig kategori, og at relevante søkeord brukes til å beskrive denne.
  1. Hvis virksomheten har flere utsalg, opprett separate oppføringer for hvert enkelt sted.

 

  • Generer brukeranmeldelser

 

Anmeldelser fra kunder øker nettstedets synlighet i lokale søkeresultater, og dette gjelder også bedriftens engasjement når det gjelder å gi kunden svar på spørsmål. Pass på at brukeranmeldelser kommer fra eksterne kunder og ikke ansatte, og at de er objektive.

Her er noen tips:

  1. Oppfordre besøkende til å rangere og vurdere ditt nettsted med enten en ‘takk for handelen’ e-post, en oppfordring til en handling, eller en pop-up i kassa/ betalingsvinduet. Noe som fungerer som en vennlig påminnelse er effektivt. Jo mer positive vurderinger nettstedet ditt får, jo bedre vil det tiltrekke seg nye besøkende, og jo høyere vil det vises i søket.
  1. For å oppmuntre folk til å legge igjen vurderinger, bør du gi dem en liste over steder å legge inn vurderinger på. Tilby også flere forskjellige muligheter til å spre din vurderingsprofil på diverse høyt rangerte relevante nettsteder – lokalt og globalt.
  1. Svar på alle brukeranmeldelser proaktivt. Hvis de er positive, takk folk for deres tilbakemeldinger; hvis de er negative, si at du setter pris på å få vite hva de mener og be dem om å ta kontakt med deg, slik at du kan se nærmere på saken og hjelpe dem.
  1. Aldri post falske eller betalte vurderinger. Hvis disse blir oppdaget vil det ødelegge ryktet ditt, og drastisk redusere synligheten av nettstedet ditt i søkemotorene.

Anmeldelser – spesielt positive – vil resultere i en positiv langsiktig effekt på søkemotor-rangeringer.

  1. Å bli nevnt i sosiale medier betyr mye

Omtale i sosiale medier (noen ganger referert til som merkevare-omtale) bør være en del av din søkemotoroptimaliserings-strategi. Dette brukes av Google som et alternativ til tradisjonelle koblinger for å måle et merkevares autoritet. Spesielt vil søkemotorer ta hensyn til kommentarer, delinger etc. mens de avgjør søkemotorrangeringen av et nettsted.

I tillegg bør du vite at en 360-graders søkemotoroptimaliserings-strategi omfatter søk som skjer på sosiale nettverk, sier Neil Patel. Når du f.eks. er aktiv på Facebook, kan folk finne ditt firmas tilbud når de søker etter relaterte søkeord i Facebooks søkemotor, og slik kommer inn på nettstedet ditt. Derfor vil din tilstedeværelse på sosiale medier, og referansene du får, bli sett på som signaler om verdi og autoritet.

Du kan ta følgende grep for å bli nevnt i sosiale medier:

  1. Spre ordet

Bruk verktøy som Hootsuite til å markedsføre innholdet du publiserer på websidene dine. Slike verktøy kommer med ett-klikks-funksjonalitet som gjør det enkelt for nettsideeiere å publisere innhold på ulike sosiale medier nettverk. Du kan også bruke hashtags i sosiale mediers beskrivelse-boks for å sikre at innholdet blir oppdaget av flere målgrupper.

  1. Opprett engasjerende Visuals

Suppler innholdet du ønsker å spre på sosiale medier med tiltalende bilder og videoer. Du kan opprette egendefinerte bilder/ videoer, eller bruke materialet du laget for websidene dine (de fleste sosiale nettverk vil automatisk cache de visuelle elementene du har brukt). Sosiale nettverk-brukerne er opptatt av det visuelle, så å gjøre det attraktivt for dem på denne måten er viktig.

  1. Invester i annonser på sosiale medier

Annonsering på sosiale medier kan hjelpe deg med å få fart på merkevaren gjennom sosiale medier. Hvis du skaper interessante annonser for innholdet ditt, vil brukerne reagere ved å dele det forfremmete innlegget med sine jevnaldrende. AdEspresso er en stor ressurs for Facebook-annonser. Social Media Examiner er en annen relevant nettside som informerer om hvordan du får mest mulig ut av sosiale mediers reklamemuligheter. Det beste her er å bruke empatiske ord, for å danne en følelsesmessig forbindelse med annonsens seere og øke ektheten i annonsen din.

  1. Post til rett tid

Rett tid for postingen avhenger av en rekke faktorer: Bransjen du retter deg mot, hvilken type innhold du kommer til å dele, demografien til målgruppen, med mer. Bruk verktøy som Audiense å se på hvilket tidspunkt ditt publikum er på det mest aktive; du kan prøve å legge ut innholdet på den travleste tiden, og deretter se på resultatene ved å variere din strategi og poste på mer inaktive tider av døgnet. Sistnevnte kan faktisk fungere, fordi den travleste tiden ofte også er det tidspunktet flest konkurrenter poster sitt innhold.

  1. Overvåk omtalen

Mens du jobber for å få mer omtale av nettstedet ditt, overvåk SoMe for å sikre hva slags omtale du får. Dette vil hjelpe deg å nå ut til andre nettstedseiere eller sosiale mediers webmastere for samarbeidsmuligheter. Det vil også hjelpe deg å holde oversikten over negativ omtale, slik at du kan stoppe en brann før den sprer seg, ved å nå ut til de som hadde en negativ opplevelse eller ikke likte innholdet, og stoppe dem i å spre sin bekymring og misnøye på alle mulige måter. Verktøy som Social Mention vil gjøre deg i stand til å få denne jobben gjort.

Disse tipsene vil hjelpe deg å få mer slagkraftige sosiale omtaler, så begynn å bruke dem når du går igang med søkemotoroptimalisering for ditt nettsted.

Bruk Google Search Console for å forbedre nettstedets SEO

 

I tillegg til å implementere tipsene nevnt ovenfor, bør du bli kjent med Google Search Console (GSC) (tidligere kjent som Google Webmaster Tools). Det er et gratis verktøy fra Google, som de fleste webmastere ikke gir mye oppmerksomhet.

Det er en stor feil, da dette verktøyet kan ha en betydelig innvirkning på ditt søkemotoroptimaliseringsresultat. GSC genererer en mengde rapporter og gir deg flere verktøy for problemløsning på nettstedet ditt, samt verktøy for å optimalisere websider for søkemotorer.

Her er noen av de viktigste tingene du bør gjøre i GSC:

  1. Få ditt nettsted autentisert (verified)

Før du kan dra nytte av Search Console sin funksjonalitet, må du bekrefte autentisiteten til din nettside med verktøyet. Logg inn med din Google-konto. Deretter klikker du på knappen som sier “Add Property” før du sender inn nettadressen til nettstedet ditt.

Uten navn1

Da vil du bli bedt om å laste opp en HTML-fil til webområdet ditt. Last ned denne filen, og deretter laste den opp til webområdet ditt på et definert område. Unngå å gjøre noen endringer i filen du laster ned, selv ikke filnavnet. Ingen endringer må gjøres, ellers vil ikke Search Console kunne gi noen verifikasjon.

Når du arbeider med filen på hjemmesiden, se om content management systemet lar deg laste opp en meta tag-fil eller en HTML-fil. WordPress virker for eksempel med meta tag. Her er hvordan du laster opp begge disse på hotellet ditt:

HTML-metoden

HTML filnedlasting er den anbefalte metoden. Etter du har lastet det ned, gå til mappen på øverste nivået (root) på webserveren til ditt domene. Denne serverens navn varierer, men er ofte www., Wwwroot eller public_html. Ikke last opp denne filen i en undermappe; du vil at filen skal være synlig når du åpner http://yourdomain.com/yourfilename.html . Hvis alt er gjort riktig, vil “google-site-verifikasjon” dukke opp i nettleseren din, etterfulgt av navnet på HTML-filen.

Meta Tag-metoden

Denne alternative metoden å verifisere nettstedet på inkluderer muligheten til å bruke meta tag. Først må du få bekreftelseskode inne i Søk-konsollen for meta tag. Deretter legges denne metakoden til hjemmesiden for ditt domene (det er den siden som dukker opp når folk besøker domenet i sin nakne tilstand, uten www. (Http://domainname.com). Åpne hjemmesiden fra HTML eller web basert editor (WordPress, Square, etc.). Deretter limes metatagen inne i <head> -delen, men før den første delen for <body>.

Her er et eksempel:

<html>

<head>

<meta name=”google-site-verification” content=”_tR6vSxmTY4j-aIet6B1x9fwyED98PR9-8IiOaTNTyo” />

<title> My title </title>

</head>
<body>

page contents

</body>

</html>

Klikk deretter på Bekreft for å fortsette.

Etter at HTML eller metakode-filen er lastet opp på nettstedet ditt, klikk på “Verify” inne i Search Console. Hvis du har fulgt alle trinnene riktig, vil du se en melding om at nettstedet ditt er verifisert. Ikke slett den opplastede filen fra nettstedet ditt etterpå, ettersom dette vil føre til at nettstedet ditt må verifiseres på nytt.

  1. Send inn ditt nettsted til Google

Etter at nettstedet ditt er bekreftet, og du utfører søkemotoroptimalisering, få websidene dine indeksert ved å manuelt sende inn ditt nettsted til Google Search. Dette gir fordeler ved at tittelkoder og sideinnhold raskt vises i Google Search.

Dette er faktisk enkelt å få til. Bare logg deg på Søk-konsollen. Deretter velger du websiden du ønsker å sende inn. Hvis du ikke bruker prefikset www, velg en post uten. Deretter velger du “Crawl” alternativet på venstre side av skjermen, og så velger du “Fetch as Google.” Dette vil få opp følgende skjermbilde:

Uten navn2

La boksen i midten stå tom hvis du trenger å hente hele området (hvis din hjemmeside har gjort en stor makeover, eller hvis du har gjort en vesentlig oppdatering av hele nettsiden). Hvis ikke, angis den fullstendige nettadressen til siden du vil ha indeksert. Når du gjør det, velg “Fetch and render” ved å klikke på knappen. Avhengig av hvor mange sider skal hentes og deres størrelse, kan dette ta en stund.

Etter indekseringen er ferdig, vil en knapp som heter “submit to index” vises nederst på resultatlisten – like ved fullført status. GSC vil da spørre om deg om du ønsker å “Crawl Only This URL” eller “crawl this URL and its Direct links.” Velg det første alternativet hvis du ønsker å sende inn kun en nettside. Velg det siste alternativet hvis du ønsker å sende hele nettstedet.

Deretter venter du på at indekseringen skjer, og det er det. Google vil nå sende sine søkeroboter til å analysere og indeksere nylig publiserte websider på nettstedet ditt, og de vil vises på Google innen de neste par dagene (det kan ta opp til 5 dager til en uke noen ganger, det er vanlig for en nylansert nettside).

  1. Løs opp i Side-feil for å gjøre nettstedet ditt SEO-klart

Du ønsker ikke å ha feil på nettstedet ditt, da det vil hemme din søkemotoroptimaliserings-innsats. I stedet for å lure på om det er problemer på nettstedet ditt, bruk GSC for å få vite om feil på nettstedet. Du kan sjekke for feil som oppstår internt ved å velge nettstedet du ønsker å analysere, klikke på “Crawl” og velge “Crawl Errors” på slutten.

Verktøyet vil da ta deg til siden for søkingsfeil, som viser om det er noen URL- eller språkfeil som er oppdaget av Googles roboter under indekseringen av websidene. Nederst vil du se URL-feilene hvis det er noen der. Klikk på noen av dem for å se feilens beskrivelse og ytterligere informasjon om den.

URL-feil er den vanligste problemet for webeiere. De henviser til problemer ved bestemte sider på nettstedet ditt, ikke området som en helhet. URL-feil som ofte kan oppstå er:

  • 404 Feil

 

Denne feilmeldingen kommer når siden som besøkes har blitt fjernet. Google kan nå vurdere siden din som en side med tynt innhold, ettersom innholdet ikke lenger finnes. Så dette er viktig å rette opp. Følg denne veiledningen for 301; å omdirigere 404-siden til en fersk oppdatert, relevant side på nettstedet ditt. Hvis dette ikke er et alternativ, må du sende inn 404-sider til Search Console for fjerning i indeksen.

  • Not Followed-feil

 

Dette er ikke det samme som “no-follow”-fenomenet i lenkebyggingen. Not Followed-feil innebærer at Google ikke var i stand til å følge en URL. Dette problemet oppstår når Google møter problemer i Javascript, flash og andre omdirigeringer. Disse trenger å bli løst raskt hvis de er forbundet med viktige nettadresser. Bruk User-Agent Switcher (en Chrome plugin) for å vise websiden med feilen, som om du var Googles bot. Hvis du ikke ser en URL når du laster, er det et synlig problem. Oppdater arkitekturen til nettstedet ditt for å sørge for at hver nettside nås, i stedet for å ta rutene for omdirigeringer om dette skjer.

Gjør disse 3 ovennevnte tiltak for å sikre at Google Search Console hjelper deg med søkemotoroptimalisering.

Ikke glem mobil søkemotoroptimalisering

 

Google gjorde noen mobilrelaterte oppdateringer i algoritmen i fjor, som forbedret den allerede eksisterende mobilvennlige algoritmen. Nettstedseiere anbefales å optimalisere sine respektive nettsider for mobil, hvis de ønsker å gjøre det bra på SEO.

Dine bestrebelser med søkemotoroptimalisering bør derfor inkludere mobil optimalisering. Her er noen tips for mobiloptimalisering:

  1. Få deg et responsivt tema

Pass på at temaet du velger for nettstedet er responsivt. Hvis du allerede har valgt et tema, og ønsker å fortsette med det selv om det ikke er responsivt som standard, kan du velge å bruke en plugin. Responsive plugins er ikke tilgjengelige for alle innholdsbehandlings-systemer, men du kan sjekke om de er det ved å besøke nettstedets sidebygger i CMS. For eksempel er responsive designplugins lett tilgjengelig for WordPress-brukere.

  1. Ikke bruk pop-ups eller Flash

Pop-ups kan gjøre leseopplevelsen vanskelig for mobile brukere. Dette ønsker du ikke at skal skje, da det kommer til å øke transittstopp-frekvensen på nettstedet. Flash, på den annen side, er ofte ikke tilgjengelig på målgruppens mobile enhet, noe som igjen betyr at de vil gå glipp av all moroa. HTML5 er det anbefalte språket for å lage spesialeffekter.

  1. Ikke blokker bilder og CSS

Tidligere da enkelte mobile enheter ikke støttet disse, innebar det å optimalisere for mobil å blokkere for visse bilder og CSS. Dette gjelder ikke lenger, og Googlebot oppfatter nå innholdet likt som det brukerne gjør. Så ikke gjør feilen å skjule disse elementene. De er også viktige for å hjelpe søkemotorer med å få vite om du bruker et responsivt design, eller om du har en egen mobilside på plass.

  1. Lag innhold som ivaretar mobile brukere

Pass på at du forstår hvordan mobile brukere søker etter innhold. For eksempel vil de søke etter nærliggende bedrifter når de er på et bestemt sted, slik at innholdet du oppretter bør omfatte relevante søkeord. Inkluderes søkeord basert på mobile brukeres intensjoner, kan dette ha betydelig innvirkning på trafikkmønstre og SEO-rangering for mobile søk.

Webansvarlige som er oppmerksomme på sine mobile brukere, legger til rette for at denne kundegruppen får en bedre oversikt over nettsidens budskap, på tvers av en rekke plattformer og enheter, som nettbrett og smarttelefoner. Bruk mobilen til å få et forsprang, ved å tiltrekke seg dem som søker på mobil. Og er du en lokal bedrift, kan du få flere fotgjengere til butikken eller kontoret ditt via mobil-optimalisert innhold.

Ikke bare vil disse tiltakene tiltrekke mobile brukere, det indikerer også for Googles søkeroboter at du er seriøs om du har mobiloptimalisering. Dette vil øke dine samlede søkemotorrangeringer.

Over til deg

Den store veksten i World Wide Web har gjort at nettside-eiere funderer mye på hva som må gjøres for å få kvalitetstrafikk til sine sider. Søkemotorer er den desidert viktigste leverandøren av trafikk til de fleste nettsteder, og de vil også fortsette å være det også i overskuelig fremtid.

Det er derfor SEO vil fortsette å øke i betydning, og markedsføringsavdelinger vil fortsette med å jobbe med undersøkelser og nye innfallsvinkler for å sikre at deres søkemotoroptimaliserings-innsats er i tråd med alle de tilpasninger søkemotorselskaper gjør for å forbedre sine søkealgoritmer. Informasjonen du har fått i denne artikkelen vil hjelpe deg å komme i gang med SEO.

Ta gjerne kontakt med oss dersom du trenger SEO-konsultasjon for ditt nettsted.

 

Del kunnskapen videre
Share FB Share Twitter Share LinkedIn Share Google+
Om Khurram Ali
Om Khurram Ali
Khurram Ali er gründer av av Digitalfjord.no. Han hjelper bedrifter, markedsjefer og oppstartselskaper med å få flere nye kunder og økt salg gjennom søkemotoroptimalisering (SEO) og konverteringsoptimalisering (CRO) med målbare og synlige resultater innen tre måneder. Søkemotoroptimalisering er ett av de mest kostnadseffektive markedsføringstiltakene som finnes. Ta kontakt med khurram@digitalfjord.no, hvis du ønsker flere besøkende og økt salg uten å bruke penger på annonsering.
Blue3

Søkemotoroptimalisering tips

Søkemotoroptimalisering tips   Alle elsker å få gode tips for hvordan rangere høyt på organiske søkeresultater på Google. Nedenfor er…

Les mer
SplitShire-5137

Facebook Annonsering

FACEBOOK ANNONSERING     Norske merkevarer har vært opptatt av å samle flest mulig folk som liker Facebook-siden deres. Mange…

Les mer